Nya Volvo V60 Cross Country är en mellanstor crossover med ett klart fräckare utseende än vanliga V60.

Nya Volvo V60 Cross Country är en mellanstor crossover med ett klart fräckare utseende än vanliga V60.

Volvo V60 Cross Country:

Mot nya höjder

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Tidsjakten! Volvo måste komma med något nytt för att inte tappa marknadsandelar. På den viktiga nordamerikanska marknaden har man halverat sina försäljningssiffror under de gångna tio åren. Så nu gäller det. Först ut blir nya Volvo V60 Cross Country som begick sin världspremiär på bilsalongen i Los Angeles i slutet av november. Bilen visades samtidigt för oss motorjournalister i Stockholm på Volvo Cars Showroom i Kungsträdgården.
 
 

Samma recept som XC70

Nya V60 Cross Country är tillagad efter samma recept som storebror Volvo XC70. Man tar alltså en kombi, i detta fall V60, höjer dess fjädring så att markfrigången blir högre, ordnar med fyrhjulsdrivning och sätter hasplåtar och annat tufft på karossen. Man kan också förstärka hjulupphängningarna och de hjälpramar som de sitter på så att inget slits sönder om bilen skulle köras på en lerig skogsväg med djupa traktorspår. Dessa förstärkningar är gjorda på Volvo V60 Cross Country. Cross Country översatt från engelska blir ”kors och tvärs över landet”.  

Bilen är dock inte avsedd för terrängkörning utan har sin markfrigång på 20 centimeter och fyrhjulsdrivning för att ta sig fram på en dåligt plogad vinterväg eller dra ett hästsläp eller en båtvagn uppför en grusslänt utan att bli stående med spinnande hjul.

Med 20 centimeter i markfrigång klarar Volvo V60 Cross Country traktorspåriga åkervägar utan att slå i underredet.

Med 20 centimeter i markfrigång klarar Volvo V60 Cross Country traktorspåriga åkervägar utan att slå i underredet.

Mer dynamiskt utseende

Trots att Volvo V60 Cross Country är 20 centimeter kortare än Volvo XC70 ser den mera dynamisk ut. Kan det vara den större, gapande frontgrillen som ger detta intryck? Genom att karossen är samma som på kombiversionen Volvo V60, är dörröppningarna ganska låga varför resliga personer måste böja nacken när de skall i och ur. Väl inne i bilen sitter man vilsamt på de tillräckligt höga och släta sätena. Bilens sportiga design med en markant sluttande bakgavel begränsar dock lastrummets volym, precis som på V60.

Produktionen börjar redan vecka 50 i år, men då är det bara bilar till den nordamerikanska marknaden med fyrhjulsdrift, automatlåda och en bensinfemma på 250 hästkrafter som gäller.

Bilar till övriga världen och Sverige kommer till sommaren 2015, som årsmodell 2016, där produktionen startar vecka 21. Då finns ett betydligt större motorutbud med både bensinmotorer och dieslar samt framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift.

null

Publicerad 01 December 2014 12:00