1. Zlatans Volvo XC90: Alla som har TV men någon reklamkanal kan inte ha missat Volvo Cars stora reklamfilmssatsning där Zlatan Ibrahimovic figurerar. Mycket står på spel inför Volvo Cars nya modeller som lanseras inom kort. Därför var det inte så konstigt att denna superkändis deltog vid första pressdagens uppmärksammade presentation av nya stora och lyxiga suven, XC90. På bilden ses en glad Zlatan och Volvo Cars chef, Håkan Samuelsson. Mästaren har precis fått den specialgjorda vattensäkra bilnyckeln till sin bil. Nummer tio i förserieproduktionen om 1927 exemplar.

1. Zlatans Volvo XC90: Alla som har TV men någon reklamkanal kan inte ha missat Volvo Cars stora reklamfilmssatsning där Zlatan Ibrahimovic figurerar. Mycket står på spel inför Volvo Cars nya modeller som lanseras inom kort. Därför var det inte så konstigt att denna superkändis deltog vid första pressdagens uppmärksammade presentation av nya stora och lyxiga suven, XC90. På bilden ses en glad Zlatan och Volvo Cars chef, Håkan Samuelsson. Mästaren har precis fått den specialgjorda vattensäkra bilnyckeln till sin bil. Nummer tio i förserieproduktionen om 1927 exemplar.

Zlatan Ibrahimovic visade nya Volvo XC90

Senaste nytt från Paris bilsalong

Av
Text & foto: Ian Maasing

PARISSALONGEN. Vartannat år står Paris värd för den stora internationella bilmässan, Mondial de L'Automobile. Den räknas som världens mest besökta bilmässa. För två år sedan besökte drygt 1,2 miljoner personer mässan under 15 dagar! Detta i en stad ökänd för sina trafikstockningar! Parisbilisterna väger nog fördelarna med den individuella friheten bilar ger, mera än köbesvär och bränslekostnader.
Årets upplaga under perioden 4-19 oktober har allt en motorentusiast kan önska. Följ med på en rundvandring bland ett urval av seriebilar och spännande koncept.

2. Audi TT Roadster – klassiskt linjeskön :

Den klassiska öppna bilen med sin elegant slanka sufflett av tyg är på väg tillbaka. Audis nya kompakta cabriolet TT Roadster är ett exempel på detta. Det är inte så många som saknar plåtcabbar, som var så populära för några år sedan. Det tog ju ganska lång tid att få alla plåtbitar upp- eller nedfällda och när bitarna var nedfällda blev det inte mycket kvar av bagageutrymmet. På den tvåsitsiga cabben Audi TT Roadster fälls suffletten upp respektive ned av två elmotorer på snabba 10 sekunder. Överraskas man av en störtskur kan man fälla upp suffletten i farter upp till 50 km i timmen, praktiskt! Och så har man en stor del av bagagerummet disponibelt även med suffletten nedfälld.

Audi TT roadster – en klassisk linjeskönhet.

Audi TT roadster – en klassisk linjeskönhet.

3. Ford S-Max – framtidsbetonad crossover

De härligt vardagspraktiska crossoverbilarna blir bara fler och fler! Biltillverkarna inser att sportigt låga och därmed obekvämt trånga bilar lockar allt färre köpare. Men tillverkarna förstår också att man inte helt kan växla över till höga och kantiga minibussar och suvar (stadsjeepar). Utan måste ha något mitt emellan att erbjuda. Nya generationen Ford S-Max är en framtidsbetonad crossover mellan en minibuss och en vanlig kombi.

Ford S-Max – framtidsbetonad crossover.

Ford S-Max – framtidsbetonad crossover.

4. Finslipad grovjobbare:

Land Rover Discovery har haft i stort sett samma tvärkantiga kaross genom de senaste årtiondena, med en vertikal front och en nästan vertikal och helt plan vindruta. Varför krångla till det med ömtåliga strömlinjer när man ska köra genom vildaste djungler och på ödsligaste tundror? På bilmässan i Paris visades nya Discovery Sport, som successivt kommer att ersätta Disco 4:an. De vassa kanterna har slipas bort och fronten samt vindrutan har fått en strömlinjebetonad lutning bakåt! Kvar blir dock de vertikala sidorna med sina stora rutor liksom den nästan vertikala bakgaveln. Man har bantat bort flera hundra kilon och ersatt bränsleslukande motorer med nya snåla turboöverladdade fyrcylindriga bensin- och dieselspisar.

Finslipad grovjobbare – Land Rover Discovery

Finslipad grovjobbare – Land Rover Discovery

5. Föregångaren Renault Espace:

Nya Renault Espace är för hög för att vara en vanlig kombi men för låg för att vara en minibuss. Den har inte heller minibussens avhuggna nos. Varför den egentligen kan klassas som en crossover, en korsning mellan en kombi och en minibuss. Något som gör den till en mycket praktisk vardagsvagn när man ska köra till festerna med sex-sju kompisar, sedan när man bildar familj och måste få plats med barnen, deras stolar och barnvagnar, och när barnen blivit äldre och ska skjutsa dem till fotbollsträningen och andra aktiviteter eller när hela familjen ska upp till fjällen med skidor, stavar, skidpjäxor och allt annat som behövs. Då är en rymlig crossover av denna typ oslagbar! Renault har mångårig erfarenhet av detta.

Föregångaren Renault Espace.

Föregångaren Renault Espace.

6. Nya Suzuki Vitara – förvandlingen:

En typisk, dagsaktuell crossover är den i Paris presenterade europaversionen av nya Suzuki Vitara. Den skiljer sig från föregångaren som var en kompakt SUV och är numera en korsning mellan en suv, alltså det som en del kallar stadsjeep, och en kombivagn. Den robusta nederdelen, med flera centimeter högre markfrigång än vanliga personbilar, kommer från suven. Och den ganska låga, litet strömlinjeformade överdelen hämtas från en konventionell kombi. På så sätt ser crossovern inte lika råbarkad ut som suven, och väcker kanske inte lika mycket ont blod hos känsliga medtrafikanter. Med längden 418 cm är den hela 32 centimeter kortare än föregångaren. Så kom inte och säg att den är åbäkig i trafiken.

Suzuki Vitara – förvandlingen.

Suzuki Vitara – förvandlingen.

Publicerad 09 October 2014 12:00