Foto: Wilhelm Nilsson

Martins snilleblixt kan ha skapat framtidens självklara cykelval

Sprids över Europa

HÖÖR. Det fanatiska cykelintresset och två småbarn på väg förvandlade Martin Norlander och Kristian Soltesz till innovatörer. Nu har de kläckt idéen om hur cykling med barn kan bli roligare. En uppfinning som gett eko från lilla Höör ända ut till stora Europa.

Av
Wilhelm Nilsson

Vad gör man om cykeln man är ute efter inte finns att tillgå? Cykelfantasterna och tillika vännerna Martin Norlander och Kristian Soltesz slog sina kloka huvuden ihop och började spåna på idéer. Som den kreatör Martin är, skissade han fram den cykel som senare skulle bli GinkGo bike.

– Både jag och Kristian väntade barn. I samma veva började vi titta efter nya cyklar, främst lådcyklar, som skulle möjliggöra att barnen kunde följa med på våra cykelturer, säger Martin Norlander.

De lådcyklar som redan fanns på marknaden föll varken Martin eller Kristian i smaken. Vännerna hade höga krav och ville allra helst ha en cykel, som gav möjligheten att direkt få ögonkontakt med barnet under cykelfärden.

I Höör finns numera sådana cyklar. Den första, som kom redan 2017, sattes ihop av gamla avgasrör och blev därmed prototypen för hur de kommande cyklarna skulle se ut. Det var startskottet för GinkGo bike.

GinkGo bike har nu blivit ett deltidsprojekt för Norlander och Soltesz, som sedan i april i år, driver verksamheten som ett företag. Martin sköter produktionen och köper in reservdelar från lokala aktörer för att sedan skruva ihop cyklarna på hemmaplan. Vi pratar om cyklar som väger 15 kilo, som kan bära en maxvikt på 170 kilo och är utrustade med elva växlar. Sett till den nyhet som det är, krävs en hel del marknadsföring. En arbetsuppgift som ligger på Kristians bord som innebär att få cyklarna att synas på internet.

– Det låter som om vi arbetar med det här på heltid, men faktum är att vi har andra jobb vid sidan av. Jag skulle mer vilja kalla det här för ett hobbyprojekt som vi pysslar med under kvällar och helger, förklarar Martin.

Martin medger också att han är nöjd sett till hur försäljningen gått. Målsättningen var att sälja tio cyklar under sitt första år. Nu är GinkGo bike uppe i åtta sålda cyklar, som har ett halvår i leveranstid. De flesta kunderna finns i Danmark och Tyskland, vilket förmodligen inte är någon slump, menar Martin.

– Första cykelresan med våra GinkGo bikes gick från Berlin till Höör. Därefter tävlade vi i danska mästerskapen i lastcykel. Min bror kom etta och jag kom trea. Och nu därefter, ställde vi ut cyklarna på Eurobike Show i Tyskland, som kanske är världens största cykelmässa.

Förmodligen skulle uppfinningen få ett större genomslag ifall de visade upp sig än mer på hemmaplan i Sverige, gissar Martin. Redan under nästa år kan något sådant ske. Då lanserar GinkGo bike sin andra cykelmodell. Något blygsamt menar Martin Norlander att det inte blir några större skillnader mellan den första och den andra upplagan. Skillnaden blir enbart ”ett par finjusteringar”, däribland att ramen förlängs med tre centimeter.

Det låter som om ni har många hjul som spinner. Hur ser framtiden ut för er om du får drömma fritt?

– Det skulle vara skönt med en anställd till. Då skulle vi ha kapacitet för att bygga fler cyklar åt gången. Det är inte omöjligt att vi breddar oss längre fram, avslutar Martin Norlander.

Publicerad 05 December 2019 00:00