Elin Långvik och Pontus Olsson har startat upp en webshop för försäljning av sexleksaker.

Elin Långvik och Pontus Olsson har startat upp en webshop för försäljning av sexleksaker. Foto: Joel Winqvist

Deras sexleksaker ska ändra på stereotyper: "Vi borde ha kommit längre"

Startade webbshop och vill kasta ljuset på kvinnlig njutning

HELSINGBORG.

Fulla med stereotyper, ofta med ett pornografiskt perspektiv och på tok för mycket fokus på mannens njutning. De traditionella sexleksaksbutikerna står ofta för en föråldrad syn på sex och njutning, anser Pontus Olsson och Elin Långvik som nu tar strid mot stereotyper.

Helsingborgsparet startade strax före sommaren upp sitt gemensamma företag som ska sälja sexleksaker på nätet.

Och de vill gå i en helt annan riktning än de flesta traditionella butikerna i branschen.

– Vi såg redan från början problem i hur sex framställs överlag på nätet, menar Elin Långvik.

– Vi borde ha kommit längre än vad vi har gjort i dag, tillägger hon.

Violea by Sweden heter webshopen som hon nu driver tillsammans med sambon Pontus Olsson, vid sidan av sina respektive arbeten.

Paret har bland annat inlett ett samarbete med Djurens rätt. De nyblivna företagarna vill bland annat undvika produkter med animaliskt innehåll.

Paret har bland annat inlett ett samarbete med Djurens rätt. De nyblivna företagarna vill bland annat undvika produkter med animaliskt innehåll. Foto: Joel Winqvist

Produkterna de vill satsa på hoppas de ska förmedla en mer lättsam bild av sex, men även med fokus på medvetenhet kring kropp, omgivning, njutning och ökad självkänsla främst hos unga kvinnor, som är en tydlig målgrupp.

Elin Långvik berättar att ett annat ben, vid sidan av webshopen, som Violea vill stå på är föreläsningar. Nyligen föreläste hon och en sexolog för en grupp unga kvinnor och då kom de bland annat in på frågan om så kallat orgasmglapp.

– Det är mer självklart att mannen ska få orgasm jämfört med kvinnan, säger hon om den stereotypa synen på sex som ofta förmedlas.

För Violeas del handlar det mycket om att uppmuntra unga kvinnor att hitta vägar till sin egen njutning, förklarar hon.

Det är mer självklart att mannen ska få orgasm jämfört med kvinnan

De har också bestämt sig för att satsa på produkter som är skonsamma mot kroppen och inte heller är animaliska.

Till exempel är det svårt att hitta kondomer på marknaden utan animaliskt innehåll. Det finns, men tillgängligheten är begränsad, menar Pontus Olsson och får medhåll av sambon som vill jobba för att öka medvetenheten kring det här.

Paret vill få till en förändring i synen på sex, och även få igång dialog i ämnet på ett lättsamt sätt.

Paret vill få till en förändring i synen på sex, och även få igång dialog i ämnet på ett lättsamt sätt. Foto: Joel Winqvist

De vill även undvika plast för miljöns skull och överlag hoppas de kunna bidra till att öka dialogen i samhället kring frågorna om sexuell njutning, självkänsla och medvetenhet om produkterna i sig och dess påverkan på omgivningen.

– Vi vill skapa en förändring, slår Pontus Olsson fast.

Vad har ni för förhoppningar om att lyckas?

– Jag tror ändå att det finns en medvetenhet. Som de tjejerna jag träffade när jag var ute och föreläste, de vet ju att det finns någonting annat än den typiska porrbilden som ofta förmedlas, säger hans partner.

Nyckeln i den här typen av samtal är kunskap och att förmedla en lättsamhet kring att prata om det, menar den nyblivna företagaren.

Dessutom har de båda varit i kontakt med flera större företag som hört av sig till dem och säger sig vilja hjälpa till att bidra.

– Så det känns som att det går åt rätt håll, menar hon.

Publicerad 22 September 2019 00:00