I rollerna syns Sanna Krepper, Jörgen Düberg, Cecilia Borssén och Sandra Redlaff.

I rollerna syns Sanna Krepper, Jörgen Düberg, Cecilia Borssén och Sandra Redlaff. Foto: Micke Sandström

Känslostormar i Egenmäktigt förfarande som nu blir till pjäs

Förlagan skapade livlig debatt om relationer när den släpptes

HELSINGBORG.

Det sägs att gammal kärlek aldrig rostar. Men en olycklig sådan kan förmörka hela tillvaron. Nu sätts Egenmäktigt förfarande upp på Helsingborgs stadsteater.

Föreställningen tar upp ämnen och tankar som får känslorna att svalla hos många. Och att en ojämn balans i ett förhållande kan få svåra konsekvenser. För den som vill minst i ett förhållande får oftast mest makt i detsamma, den som bromsar får bestämmanderätten.

Och att bli besatt av kärleken kan leda till smärta men också tragikomiska förvecklingar.

– Det här temat, alltså att få för lite men ändå tillräckligt mycket för att stanna kvar, är ett reellt problem för människor. Hamnar man i det så spelar det inte någon roll vem man är, hur man är som person eller vilken bakgrund man har, berättar Lena Andersson i ett pressmeddelande.

Hon är författaren bakom romanen Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek som publicerades 2013. Boken blev hennes stora publika genombrott, skapade livlig debatt och förärade henne Augustpriset samma år.

Lena Anderssons roman skapade en hel del livliga debatter runtom i landet. Det var många som kände igen sig i och hade en åsikt om relationen mellan bokens huvudpersoner Ester Nilsson och Hugo Rask.

Lena Anderssons roman skapade en hel del livliga debatter runtom i landet. Det var många som kände igen sig i och hade en åsikt om relationen mellan bokens huvudpersoner Ester Nilsson och Hugo Rask. Foto: Stefan Tell

Nu har romanen dramatiserats till en föreställning av Karin Parrot-Jonzons och ska ha premiär fredagen den 20 september på Lillan, i regi av Moqi Simon Trolin.

I centrum för berättelsen står karaktären Ester Nilsson, som beskrivs som en fokuserad och behärskad person. När hon en dag ska hålla ett föredrag om en känd konstnär vid namn Hugo Rask så sitter han plötsligt i publiken.

De tu träffas och inleder en kärleksrelation och i samma veva tar passionen över och hennes förnuft kastas över ända.

Hugo tänker tvärtom. Han tycker att det går bra att dricka vin ihop eller ligga en gång utan att det betyder något särskilt

Lena Andersson var i sin skrivarprocess mycket upptagen med att få läsarna att förstå att Ester Nilsson inte är konstig.

– Jag ville att hon skulle framstå som rimlig, att hon inte övertolkar situationen särskilt mycket, säger hon.

I boken och sedermera pjäsen bjuder Hugo Rask in nämnda Ester till relationen men vill sedan inte ha henne.

– Det är förfärligt. Det är därför Hugo hela tiden försöker kompensera och krångla sig ur genom att vara snäll. När han gör det blir det ännu värre, säger hon.

Men, betonar hon, romanen handlar egentligen inte om kärlek. Den handlar om kampen mellan två olika världsbilder. För Ester är det otänkbart med en sexuell relation som avbryts efter en kort tid, för då man har utvecklat ett slags kontrakt och man är ihop, som hon ser det.

– Men Hugo tänker tvärtom. Han tycker att det går bra att dricka vin ihop eller ligga en gång utan att det betyder något särskilt: ”Det är väl som att nysa”. Det är två filosofiska system som står mot varandra, förklarar Lena Andersson.

Huvudrollerna i föreställningen som kommer spelas mellan den 20 september och 9 november spelas av Sanna Krepper och Jörgen Düberg.

Publicerad 21 September 2019 00:00