Alexander Sehlstedt och Tamas Trigarszky.

Alexander Sehlstedt och Tamas Trigarszky. Foto: Joel Winqvist

Deras meny har döpts efter favoritlåtarna: "Gillar att skjuta från höften"

Lugn sommaröppning för nya Kigo på Sundstorget

HELSINGBORG.

Under sommaren har Lagmarks hörna blivit Kigo. Nu bjuder nye krögaren från Stockholm sina gäster på rätter som Pimp eller Lost in the sauce och vill se ett ökat samarbete med andra restauranger lokalt. Alexander Sehlstedt går sin egen väg, tills den tar slut.

Vägs ände nådde han för ett par år sedan med sin stora satsning på den uppmärksammande krogen Ling Long i Stockholm. Han upplevde att han inte kom längre med satsningen och beslöt sig för att gå vidare.

Ifjol flyttade han ner till Malmö och därefter hjälpte han The Vault i Helsingborg att sätta sitt koncept för deras två restauranger.

Sedan blev det klart att han skulle ansvara för den nya restaurang som skulle öppna i tidigare Lagmarks hörnas lokaler, efter att ägarna beslutat att krogen skulle få ett helt nytt koncept.

I somras öppnade så Kigo på Sundstorget, krogen Alexander Sehlstedt nu driver ihop med Tamas Trigarszky.

– Mottagandet från gästerna har varit jäkligt bra. Folk har varit helt lyriska, säger han.

Nu skissas det på nya låtar att döpa menyn efter.

Nu skissas det på nya låtar att döpa menyn efter. Foto: Joel Winqvist

En och annan har dock rynkat ögonbrynen när de kikat på menyn. Pimp, Sheena is a punkrocker, Fakk dem, Two man gang och Lost in the sauce är några av rätterna.

– Det är namn på mina favoritlåtar. Jag gillar att skjuta från höften lite. Jag har jobbat så länge med mat och känt att sitta och skriva typiska menyer kan kännas så enformigt och krystat. Pimp är ett bra namn til exempel!

Han tar en paus och fortsätter:

– Nu har vi etablerat det här och fortsätter så, säger han.

Man måste våga utvecklas och aldrig vara nöjd. Jag har sett det så många gånger att folk har fastnat

Framför sig har han skisser på nya menyer som ska lanseras i höst.

– Vi kommer säkert byta meny fem-sex gånger per år. Man måste våga utvecklas och aldrig vara nöjd. Jag har sett det så många gånger att folk har fastnat. Då blir det till slut jobbigt att byta, menar han.

Han är medvetet lite luddig när det kommer till konceptet för restaurangen. Folk får inte få uppfattningen att det är en regelrätt asiatisk krog, för det kommer med vissa förutfattade meningar om hur en meny ska se ut, menar han.

– In i det sista hemlighöll jag vad vi skulle ha. Jag kallar det för power asian noir. Men det är lite halvironiskt, det är fortfarande bara mat det handlar om, säger krögaren.

– Vi sneglar åt det asiatiska köket, men satsar på svenska råvaror, förklarar Tamas Trigarszky.

Lite touch av det asiatiska köket är stilen för Kigo.

Lite touch av det asiatiska köket är stilen för Kigo. Foto: Joel Winqvist

Alexander Sehlstedt poängterar vikten av att våga följa sin övertygelse. Under hans korta tid hittills i stan har han fått uppfattningen att det tycks mycket i Helsingborg.

– Många säger att "detta är bra, men ni kanske måste ha i det där också". Och vissa krögare vill vara lite för mycket till lags och ändrar. Då tappar man lätt tråden till sitt egna koncept och det blir lätt slätstruket, säger han.

Men han har fått en bra känsla av staden och tycker om mycket. Det finns många köpstarka gäster i det krogtäta Helsingborg, menar han.

– Långsiktigt söker vi en bredare och framförallt yngre publik. Livespelningar och gästspel från krögarprofiler från andra restauranger ska locka fler yngre, hoppas han.

Och Alexander Sehlstedt ser gärna fler samarbeten krogar emellan.

– Om vi har fullt vill jag kunna ha en annan restaurang att hänvisa folk till. Och att man kan skicka gäster fram och tillbaka. Det skulle skapa en otroligt bättre symbios, menar han.

– Och att man inte ser varandra som konkurrenter eller att man stjäl varandras gäster, inflikar Tamas Trigarszky.

Publicerad 21 September 2019 00:00