Höganäs satsar på tema handel för att ge inspiration och råda bot på den butiksdöd som många stadskärnor drabbas av.

Höganäs satsar på tema handel för att ge inspiration och råda bot på den butiksdöd som många stadskärnor drabbas av. Foto: Adobe Stock

Butiksägaren: ”Bättre utbud det enda som kan locka shoppare"

Kommunen satsar på handelstema under veckan

HÖGANÄS.

För att råda bukt på den utdöende centrumhandeln har Höganäs under veckan ”tema handel”. Men egentligen krävs det bättre tillgänglighet och större utbud, enligt Monica Glebenholt som driver affär i Höganäs.

Av
Jonatan Westerlind/Lotta Venhagen

Runtom i Sverige drabbas butiker i stadskärnorna av samma sak. Kunderna väljer bort dem för att istället åka till stora köpcentrum utanför staden. Här är Höganäs inte annorlunda, utan samma problem finns för butiksägarna i centrala staden.

– Det är väldigt svårt att driva butik i centrala Höganäs. Tillgängligheten och utbudet är inte tillräckligt bra utan det krävs en ansträngning för att handla här och då åker folk hellre till Väla, säger Monica Glebenholt som äger butiken Lilla Tigern i Höganäs centrum.

Monica Glebenholt som äger butiken Lilla Tigern menar att tillgängligheten och utbudet är inte tillräckligt bra i Höganäs.

Monica Glebenholt som äger butiken Lilla Tigern menar att tillgängligheten och utbudet är inte tillräckligt bra i Höganäs. Arkivfoto: Martin Wingren

I ett försök att råda bot på det här har Höganäs kommun bestämt sig för att under veckan ha ”tema handel”. Då anordnar de en inspirationsförmiddag och ett frukostmöte. Till inspirationsförmiddagen kommer Östersunds, Kalmars och Helsingborgs kommun tillsammans med Svensk handel för att träffa lokala entreprenörer i Höganäs. På frukosten ska e-handel och digitalisering diskuteras.

– Vi jobbar aktivt med handel och centrumutveckling i Höganäs och det behövs inspiration utifrån så nu kör vi ihop de här två inspirationstillfällena under en vecka, säger näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron.

Hon menar att det finns ett intresse för att etablera sig i Höganäs.

– Nu sticker jag ut hakan och säger att jag tror att det finns en potential i Höganäs som är outnyttjad. Höganäs blir intressantare och intressantare för näringsidkare eftersom vi växer och kan visa att vi växer medvetet.

Näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron tycker att Höganäs har en potential som är outnyttjad när det kommer till handel.

Näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron tycker att Höganäs har en potential som är outnyttjad när det kommer till handel. Arkivfoto: Joel Winqvist

Trots kommunens försök så tror Monica Glebenholt att det blir svårt att konkurrera med de stora köpcentrumen.

– Jag tror att Höganäsborna är ganska lokalpatriotiska och vill främja handeln i staden. Viljan finns där men det blir för stor ansträngning. Jag vet inte hur min framtid i Höganäs ser ut, säger hon.

Publicerad 21 September 2019 00:00