Elsparkscyklar har snabbt blivit ett populärt inslag i stadsbilden.

Elsparkscyklar har snabbt blivit ett populärt inslag i stadsbilden. Foto: Åse-Marie Nilsson

Elsparkcykeln – vilka regler gäller egentligen?

Helt olika regler beroende på vad elsparkcykeln klassas som

MALMÖ.

Elsparkcyklar har på kort tid blivit en del av stadsbilden, men ska fordonet klassas som en cykel eller moped? Det beror helt på, bland annat maxhastighet och bromsförmåga. Det är förarens eget ansvar att ta reda på vilket fordonsslag elsparkcykeln tillhör, vilket inte är helt lätt då inget av företagen med uthyrning i Malmö vill avslöja några tekniska detaljer.

Sedan amerikanska Lime och svenska Voi lanserade elsparkcyklar till uthyrning i Malmö i december har fordonet blivit en del av stadsbilden. Merparten, inte minst företagen själva, utgår från att de klassificeras som elcyklar och ska framföras på cykelväg. Men riktigt så enkelt är det inte. Det är flera faktorer som är avgörande. En är att maxhastigheten får högst vara 20 kilometer i timmen, vilket både Vois och numera även Limes elsparkcyklar är. Den senares maxhastighet var dock 24 kilometer i timmen vid lanseringen i Stockholm i höstas.

– Som en del i vårt säkerhetsarbete har vi ändrat maxhastigheten till 20 kilometer i timmen på våra el-scootrar över hela landet. Våra åkare kan hitta säkerhetsinformation om våra el-scootrar på vår hemsida, svarar Mike Parishaian, Operation Manager på Lime Sverige, i ett mejl.

Men det finns ytterligare parametrar som måste uppfyllas för att fordonet ska räknas som en ”eldriven cykel utan tramp- och vevanordning”. En är fordonets motoreffekt, som inte får överstiga 250 watt. Om det gör det räknas den som en moped.

Varken på Voi eller Lime vill man avslöja motoreffekten på sina respektive fordon.

–Vi kommunicerar inte tekniskt information kring el-scootrarna, säger Limes Mike Parishaian.

Det finns även ett bromskrav för att den ska klassas som en elcykel.

– Det ska vara tre meter i sekundkvadrat, vilket betyder att från högsta hastighet, 20 kilometer i timmen, till stillastående ska ske på fem meter, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.

Utöver det gäller andra regler för cyklar som att det ska vara belysning och reflexer när det är mörkt. Han menar att ett regelverk för eldrivna cyklar finns på plats, svårigheten är däremot att bena ut om vad olika elsparkcyklar är för slags fordon.

–Jag hörde talas om att polisen hade stoppat någon som körde lite för fort med elsparkcykel. Med den hastigheten betraktades den som en moped och eftersom personen hade druckit alkohol åkte personen fast för rattfylla, säger Hans Cassepierre.

Han betonar att det är förarens egna personliga ansvar att reda på vilket fordonsslag elsparkcykeln tillhör.

– Kanske är det ett annat fordon än man tror. Om det är en moped behöver man en trafikförsäkring. Om man är inblandad i en olycka så betalar försäkringsbolaget inte ut ersättning om fordonet anses som en moped och man saknar en försäkring. Den som ställer sig på ett fordon har ett eget ansvar, kan inte skylla på att den inte visste eller på någon annan, som uthyraren. Så det gäller att ställa krav på uthyraren eller säljaren.

-

Publicerad 31 January 2019 00:00