I februari köpte Carl Olofsson en elbil. Han hade länge följt utvecklingen på marknaden och när räckvidden och pris hade blivit acceptabla valde han att slå till. Bilen laddar han hemma med hushållsel och han kommer ungefär tolv-femton mil när den är fullt laddad. Foto: Nicole Blomstrand

I februari köpte Carl Olofsson en elbil. Han hade länge följt utvecklingen på marknaden och när räckvidden och pris hade blivit acceptabla valde han att slå till. Bilen laddar han hemma med hushållsel och han kommer ungefär tolv-femton mil när den är fullt laddad. Foto: Nicole Blomstrand

Tankar bilen med hushållsel

Av
Nicole Blomstrand

NY TEKNIK. Allt fler köper så kallade supermiljöbilarvisar statistik från Trafikanalys. Hittills i år har antalet nyregistrerade bilar som kan drivas med el ökat med 59 procent jämfört med samma period föregående år. Lokaltidningen har träffat en Halmstadbo som valt att satsa på en eldriven bil. 
 
– Jag hade länge tänkt köpa en elbil och nu var tiden mogen då utvecklingen nått så långt att bilarnas räckvidd, prestanda och pris hade blivit acceptabla, säger Carl Olofsson, som köpte sin elbil BMW i3 i februari.
Från utsidan ser bilen ut precis som vilken annan modern bil som helst. Men bakom ratten visar sig känslan vara helt annorlunda. Det första undertecknad märker är att motorn inte låter och det sker inga växlingar. Bilen saknar en konventionell växellåda, framdrivningen sker kontinuerligt med direktkoppling mellan motor och hjul. Det känns som att köra en bil som går på räls.
Observation nummer två är att bilen bromsar av sig själv när man släpper foten från gaspedalen.
– När man släpper gasen återvinns energin genom en generator som laddar batterierna. Det gör att bromsarna sällan behöver användas, förklarar Carl från passagerarsätet.
Det märks att Carl Olofsson har ett stort teknik- och miljöintresse.
– Jag tycker det är spännande och har följt utvecklingen i flera år innan jag valde att investera i en elbil, berättar han.
Fullt laddad har elbilen en räckvidd på tolv-femton mil. Men Carls Olofssons bil har en extra detalj, kallad range extender, som gör att räckvidden kan fördubblas. Det är en liten bensinmotordriven generator som bibehåller batteriladdningen.
– Nio liter bensin tar tanken och jag minns inte senast jag behövde tanka. De flesta sträckor jag kör är korta och då behöver inte den användas.
 Bilen laddar han hemma med hushållsel, något som tar ungefär 6-8 timmar. Runt om i Sverige finns det också snabbladdningsstationer, där tankning tar ungefär en halvtimme, men de är relativt få. I Halmstad kan elbilsägare tanka på ett flertal platser, bland annat vid Scandic Hallandia och Maxi Högskolan, men detta är dock inga snabbladdningsstationer utan där är det vanliga 220V-uttag som erbjuds.  
Bättre infrastruktur är vad som krävs för att fler ska vilja satsa på eldrivna bilar tror Carl Olofsson.
– Infrastrukturen är inte anpassad så har du en elbil i dag måste du vara beredd och intresserad av att planera din körning. Regeringen måste satsa på fler snabbladdningsstationer.

Publicerad 01 July 2014 11:00