Det ?är snart ett år sedan som Pågatågen kom till Markaryd. Antalet kollektivtrafiksresenärer har sedan dess ökat. Foto: Karl Eckhardt

Det ?är snart ett år sedan som Pågatågen kom till Markaryd. Antalet kollektivtrafiksresenärer har sedan dess ökat. Foto: Karl Eckhardt

Positiva toner på Markarydsbanan

Ett år efter Pågatågets ankomst går utvecklingen framåt

Av
Karl Eckhardt

MARKARYD. För snart ett år sedan fick Markaryd äntligen sin pågatågsstation efter flera års väntan. Vad har hänt sedan dess? Och hur har tågets ankomst påverkat Markaryd? Lokaltidningen har tagit pulsen på utvecklingen.
Den 14 december förra året hölls den stora invigningen av den nya tågstationen i Markaryd. Under stort pompa och ståt rullade Pågatåget in på stationen och inbjudna talare bedyrade att tågets ankomst till kommunen skulle innebära mycket för Markaryds utveckling.
Nu har det snart gått ett år sedan invigningen ägde rum och flera aktörer som Lokaltidningen har pratat med säger sig vara nöjda med tågtrafikens utveckling så här långt:
– Det är en av de punktligaste linjerna vi har i Pågatågssystemet, säger Mats Ohlsson, affärsutvecklare och ansvarig för Pågatågen på Skånetrafiken.

Nöjda resenärer

I somras publicerades en resandeundersökning av konsultföretaget Ramböll som visade att antalet resande på Markarydsbanan ökat med 6 procent jämfört med året tidigare. Då räknade man in hur det såg ut 2013 då det bara fanns buss att tillgå och jämförde med det här året då resenärer kunde ta tåget.
Även om resandeundersökningen då visade att ökningen i antalet resenärer på Markarydsbanan inte var lika stor som på andra banor, så menar Mats Ohlsson att man från Skånetrafiken har varit nöjd med tågsträckans utveckling.
– Vi har kollat med Arriva som  kör den här trafiken. De har hört med ombordspersonalen och överlag  är kunderna  väldigt nöjda med trafiken och det kan jag se i ombordsmätningen som pågår också, säger han.
Han tror att också att det finns potential för att resandet kan öka ännu mer när Hallandsåstunneln blir klar och godstrafiken därmed försvinner. Därmed kommer även fler avgångar att kunna bli aktuellt för Markaryds resenärer.

Fler avgångar

Även kommunalrådet Bengt Germundsson (KD) är nöjd med Pågatågets utveckling så här långt. Några omedelbara effekter för Markaryd är dock än så länge för tidigt att kunna se enligt honom.
– Det har inte blivit så att det har blivit fler arbetstillfällen, utan det är mer att folk kan pendla på ett bättre sätt. Och det är en miljömässig vinst på det sättet och det är en ekonomisk vinst för väldigt många som slipper köra bil, säger han.
Även han tror att resandet kan öka ännu mer i framtiden.
– När Hallandsåstunneln blir klar och man kör på Västkustbanan istället så öppnas det stora möjligheter för en helt annan tidtabell, säger han.
Det kan dock först bli aktuellt efter december 2015 när tunneln beräknas vara klar.
Stationen i Markaryd är dock inte tågets slutstation. I alla fall om man talar med flera tunga aktörer inom näringslivet i Småland och Halland.  Nästa steg är att bilda ännu en tågförbindelse mellan Markaryd och Halmstad.
– Jag vill inte säga att det blir från december nästa år, men det här kommer. Jag är hundra procent säker på att det kommer att utökas inom en ganska snar framtid, säger han.

Publicerad 01 December 2014 10:15