Bolag för besöksnäringen på gång

Av
Stina Pettersson

BLEKINGE. Förra hösten presenterades en ny strategi för besöksnäringen i länet. En av punkterna var att ett bolag ska ta över ansvaret för den gemensamma marknadsföringen. Nu är det på gång.

Besöksnäringen i Blekinge har enats kring ett strategiprojekt. Målet är att fördubbla omsättningen och antalet sysselsatta inom näringen till år 2020. En del av strategin är att ett bolag ska ta över ansvaret för marknadsföringen.

Näringen mer ansvar

Under andra kvartalet i år är förhoppningen att det nya bolaget ska vara igång. I strategin står det att en ideell förening ska bildas som ska ge direktiv till ett bolag som sköter marknadsföringen av besöksnäringen. Det ligger i dag på Region Blekinges bord.
– Med bolaget får näringen ta större ansvar och fler näringsdelar blir påkopplade. Det suddar också ut kommungränser, säger Leif Wictorén, länsturismchef.

Delad finansiering

Det finns ett förslag om att finansieringen första året ska skötas av det offentliga till 90 procent. År tre ska sedan finansieringen delas lika mellan näringen och det offentliga.

Publicerad 06 February 2014 12:00