Drygt åtta mil rullar lingrävaren, till flygfältet i Skånes Fagerhult där den får sällskap med många andra veteranmaskiner.

Drygt åtta mil rullar lingrävaren, till flygfältet i Skånes Fagerhult där den får sällskap med många andra veteranmaskiner. Foto: Per Eeg-Olofsson

35 ton industriminne får nytt liv

Efter 15 år utomhus får lingrävaren från Landsverk ett nytt hem

LANDSKRONA.

Grävmaskinen från Landsverk, en lingrävare modell L77, har stått och rostat utanför Landskrona museums föremålsarkiv i 15 år, sedan 2004. Men under fredagen blev det åter liv i den 35 ton tunga kolossen, som nu får Skånes Fagerhult som ny adress, och en hel massa välbehövlig omvårdnad på köpet.

Av
Per Eeg-Olofsson

Det gnisslar lite om de breda metallbanden, men nog rullar den gamla lingrävaren sakta framåt och upp på lastbilstrailern, för egen maskin. Att Bo Marntell, som sitter bakom ratten i en hjullastare av mer modernt snitt, får ge lingrävaren en knuff då och då med skopan beror på att styrningen inte fungerar på grävmaskinen.

– De har varit här några dagar redan, och de fick faktiskt igång den, säger Roland Berg, och syftar på kamraterna Bo Marntell och Christer Flink.

Alla tre är fordonsentusiaster från Småland, som gett sig den på att under dagen rulla detta tunga stycke svensk och landskronitisk industrihistoria till flygfältet vid Skånes Fagerhult. Där har Bo Marntell, som till vardags driver en maskinuthyrning, byggt upp en ansenlig samling med gamla bygg- och anläggningsmaskiner, sällsynta veteranfordon.

– Det är runt 600 ton maskiner nu, säger Bo Marntell och skrattar.

Skopan och armen måste lastsäkras. Som det är nu fungerar inte mekaniken som styr dem.

Skopan och armen måste lastsäkras. Som det är nu fungerar inte mekaniken som styr dem. Foto: Per Eeg-Olofsson

Kanske kommer lingrävaren av Landskronatillverkade modellen L77, Landsverks sista modell, att visas upp redan den 1 maj i år, på motorträffen Wings and Tracks på flygfältet. Då brukar Bo Marntell visa upp sina bensin- och dieselslukande klenoder.

– Vi får se, det är mycket som ska göras. Vi får följa alla ledningar till det pneumatiska styrservot till exempel, för att hitta läckage, säger Bo Marntell.

För honom är det inte första gången som han bekantar sig med en Landsverk L77.

– Jag var faktiskt och gick kurs på den här i Landskrona 1999, berättar Bo Marntell.

”Wings and Tracks” heter motorträffen den 1 maj där Bo Marntell brukar ställa ut sina veteraner. Kanske syns lingrävaren där redan nästa år.

”Wings and Tracks” heter motorträffen den 1 maj där Bo Marntell brukar ställa ut sina veteraner. Kanske syns lingrävaren där redan nästa år. Foto: Per Eeg-Olofsson

Efter en halvtimme med omsorgsfullt manövrerande är lingrävaren uppe på trailern och lastsäkrad. Till märkbar förtjusning hos maskinens nya beskyddare. Den har hittills varit i Landskrona museums ägo, som, om sanningen ska fram, inte mäktat med att ta hand om jättepjäsen.

– Det var en grävmaskinsentusiast i Degerfors som tipsade oss om att den fanns här, säger Roland Berg, som själv driver ett veteranlastbilsmuseum i Ljungby.

Han kontaktade Landskrona museum om att ta över maskinen, och första beskedet var att den antingen skulle skrotas eller säljas. Men det kom nytt besked.

– Jag tror museet förstod att det kostar mycket pengar att skrota en sån här maskin, säger Roland Berg, som är nöjd med att den nu går en ljusare framtid till mötes.

– Det tillverkades 330 stycken och det finns väl max fem stycken kvar i Sverige, säger han.

Tre veteranfordonsentusiaster. Från vänster Christer Flink, Roland Berg och Bo Marntell.

Tre veteranfordonsentusiaster. Från vänster Christer Flink, Roland Berg och Bo Marntell. Foto: Per Eeg-Olofsson

Hjullastaren som Bo Marntell kör får ge en knuff här och där för att styra lingrävaren rätt upp på trailern. Men grävmaskinen går faktiskt för egen maskin, efter att ha stått stilla i 15 år.

Hjullastaren som Bo Marntell kör får ge en knuff här och där för att styra lingrävaren rätt upp på trailern. Men grävmaskinen går faktiskt för egen maskin, efter att ha stått stilla i 15 år. Foto: Per Eeg-Olofsson

Landsverk Lingrävmaskin L-77

Antal tillverkade: 330 stycken, varav 152 i utlandet

Totalvikt: 32 -35 ton

Skopvolym: 770 - 950 liter

Motorstyrka: 71kW, 97 hk

Motortyp: Volvo Diesel

Tillverkningsår: 1959 - 1965

Publicerad 07 December 2019 07:00