Camilla jobbar varannan dag och är hemma med dottern varannan dag:

Camilla jobbar varannan dag och är hemma med dottern varannan dag: "Hon behöver vuxenstöd dygnet runt". Foto: Anja Degerholm

Camillas tioåriga dotter vägrar att gå till skolan: "Får inte tillräckligt stöd"

Dottern har autism och ADHD – har missat nästan ett helt läsår

HÖÖR.

Camillas tioåriga dotter har missat nästan ett helt läsår i skolan. Det är inte för att hon inte gillar att gå till skolan eller för att hon har svårt att lära sig, utan för att hon har autism och ADHD. "Hon får inte det stödet hon behöver", säger mamman.

Lokaltidningen har tidigare skrivit om ärendet. Camilla och hennes man gjorde tidigare i höstas en anmälan till Skolinspektionen eftersom de tyckte att skolan inte satte in tillräckliga stödinsatser och att dottern, som vi kan kalla A, inte får den utbildning hon har rätt till enligt lag.

Camilla berättar att problemen började i förskoleklass. A har alltid varit ett glatt barn, full av lycka, men när hon började förskoleklass blev hon förändrad.

– Då såg vi att hon inte mådde bra, hon pratade om att de inte ville ha henne där, berättar Camilla.

Föräldrarna provade sig fram med olika metoder för högkänsliga barn. De läste böcker om lågaffektivt bemötande och filmade sig själva för att se vad som utlöste utbrotten och ångestattackerna och hur de kunde förfina metoden. Och det funkade, ända till förra sommaren.

– Då kraschade hon totalt och vi sökte oss till barn- och ungdomspsykiatrin.

När skolan började ökade frånvaron för varje vecka. Under årskurs tre var dottern knappt i skolan alls. I december 2018 fick hon diagnosen ADHD och i somras även autism. Under det senaste året har det varit elevhälsokonferenser, frånvaroutredning och pedagogisk utredning. Men frånvaron har fortsatt – och blivit värre.

Under våren togs beslut om anpassad studiegång. Enligt Camilla innebar det i praktiken att A spelade spel med en fritidspedagog 40 minuter per dag. Detta räknade skolan som närvaro.

Inför terminsstarten till årskurs fyra i höstas hade skolan ordnat en skärmvägg som A kunde sitta bakom och anställt en elevassistent till klassen. Men inga beslut om åtgärdsplan eller särskilt stöd togs.

A var lycklig under sommaren och såg fram emot skolstarten. Hon hade till och med köpt nya kläder, berättar Camilla.

– De första tre veckorna var hon pigg och glad och gick åtminstone halvdagar. Men sen tog hon på sig de gamla tightsen och huvtröjan igen och nu har hon inte varit i skolan på tre veckor. Hon säger att "de lyssnar inte ens på mig".

Camilla säger att läraren och elevassistenten gör så gott de kan och verkligen försöker göra allt för A.

– Det är absolut inte deras fel, men de har inte de rätta förutsättningarna för att möta ett barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Det är rektorns ansvar.

Hon säger att skolan efterlyser förslag på lösningar, men när de kommer med förslag så får de inget gehör.

– Min dotter har mycket ångest och självskadebeteende. När hon är i skolan försöker hon hålla ihop, och när hon kommer hem så kommer allt på en gång, vilket är typiskt för flickor med autism/asperger.

Camilla och hennes man har fått lösa situationen med att jobba varannan dag för att kunna vara hemma med dottern.

– Vi får jobba ikapp på kvällar, helger och nätter vilket innebär att sömnen blir lidande. A kräver vuxenstöd dygnet runt. Ibland undrar jag vem av oss som kommer krascha först och vad som händer då. Just nu lever vi i ett kaos.

Familjen har gjort alla möjliga sorters anpassningar i hemmet. Skaffat en terapihund, satt upp en lista med morgonrutiner för A på toaletten, skapat veckomatsedlar och planeringsscheman. Allt för att ge A den strukturen hon behöver.

A har hittills klarat kunskapsmålen utan problem, trots frånvaron. Men föräldrarna är oroliga för allt annat hon missar.

Tidigare har A velat gå tillbaka till skolan och trivts i klassen. Den senaste tiden har hon vänt och nu vill hon inte gå till skolan alls. Det gör att familjen börjat fundera på att flytta till en annan kommun i hopp om att få bättre stöd där.

– Vi kommer flytta. Jag väljer att ta den här striden ändå för att det kommer fler barn som har samma problematik. Skolan kan inte bara fortsätta som de gör.

Camilla har tipsat skolan om att det finns en statlig myndighet, Specialpedagogiska skolmyndigheten, som tillhandahåller råd och tips, fortbildning och utbildningspaket – helt gratis. Utan att få någon återkoppling. Skolan har istället föreslagit att föräldrarna ska sjukskriva A eller öka hennes medicinering.

– Det vägrar vi att göra för hon är inte sjuk. Vi har gjort allt vi kan och hon vill lära sig – det är skolans ansvar att hon tillgodoser sig kunskapen.

Fotnot: Lokaltidningen har varit i kontakt med biträdande barn- och utbildningschefen Cecilia Palmqvist som inte vill kommentera ärendet förrän Skolinspektionen kommit med ett beslut.

Publicerad 10 November 2019 06:00