Andreas Grass olycka 2009 har bidragit till ett förslag om en lagändring.

Andreas Grass olycka 2009 har bidragit till ett förslag om en lagändring.

Blev påkörd men fick böta – kan få till lagändring

"Är så att jag har hjälpt till på något sätt ser jag det bara som positivt"

Av
Gustav Persson

LUND. Andreas Grass blev påkörd bakifrån av en bilist när han cyklade hem från jobbet. Det slutade med att han själv fick böta. Men nu ser olycka ut att bidra till en lagändring.
Det var hösten 2009 som Andreas Grass var på väg hem från jobbet i Lund till hemmet i Staffanstorp. På ett ställe i Lund valde Andreas att cykla på körbanan och inte cykelvägen eftersom han skulle svänga av längre fram och det dessutom upphörde cykelbanan längre fram på grund av ett arbete.
Det slutade med att Andreas kördes på bakifrån vilket resulterade i att han föll, slog sönder hjälmen och fick skrapsår. Bilen körde dock vidare.
Hovrätten dömde bilföraren till böter. Det fick Andreas själv också.
– Jag visste hur lagen löd men tyckte och tycker att jag skulle fått använda en undantagsregel som säger att man får cykla på körbanan om det är lämpligare. Jag trodde faktiskt att jag skulle bli friad med tanke på omständigheterna.
Det blev han alltså inte och Andreas tvingade att betala 600 kronor i böter. Men nu ser händelsen ut att bidra till en lagändring. Enligt Sydsvenskan, som också var först med att rapportera om Andreas, skrev Miljöpartiets riksdagsledamot Karin Svensson Smith en riksdagsmotion om en lagändring när hon hörde om Andreas straff. Och nu har regeringen tagit fram en promemoria med nya cykelregler. Där står bland annat:
”Om särskild försiktighet iakttas får cyklande som fyllt 15 år använda körbanan även om det finns en cykelbana under förutsättning att den högsta tillåtna hastigheten på körbanan inte är högre än 50 kilometer i timmen”.
– Ja, det tycker jag är en bra lag. Jag har precis som många andra velat få till en lagändring. Så jag tycker det är bra att det har uppmärksammats. Om det är så att jag har hjälpt till på något sätt ser jag det bara som positivt.
Andreas har dock inte själv engagerat sig för en lagändring efter olyckan. Enligt förslaget ska lagen börja gälla från och med 2018.
– Jag tror inte att det kommer att förändra jättemycket men man kanske blir mer accepterade som cyklist bland andra trafikanter om det finns en tydlig lag.

Publicerad 07 May 2017 05:00