Årets majblomma är turkos och lila, och börjar säljas den 14 april. ?Foto: Fredrik Magnusson

Årets majblomma är turkos och lila, och börjar säljas den 14 april. ?Foto: Fredrik Magnusson

Majblommeförsäljare får skylt på rumänska

"Vissa barn har känt sig skrämda"

ESLÖV. ?Med våren kommer majblommeförsäljarna. Sedan den 14 april är 200 Eslövselever ute på gatorna för att sälja årets majblomma. Med sig har de – förutom blommorna – även en informationsskylt som är översatt till rumänska som ska förklara för EU-migranter varför barnen står på gator och torg.

Bakgrunden är att en mamma förra året polisanmälde en tiggare utanför Coop i Eslöv för att ha ofredat två majblommeförsäljare.
– Vissa barn har känt sig skrämda av den händelsen. Därför vill vi förklara vad majblomman är för något, att barnen hjälper andra barn som har det svårt ekonomiskt. Och vädja om att ge barnen utrymme, säger Gunhild Svensson i Eslövs majblommeförening.
Utanför mataffärerna
Polisanmälan lades ?ner, men Gunhild Svensson säger att man ändå vidtagit åtgärder för att barnen ska känna sig trygga.
– Barnen står ofta utanför de stora mataffärerna, precis som tiggarna. Därför tyckte vi att det var viktigt att informera om vad majblomman handlar om.
Totalt deltar sex skolor från Eslövs tätort och det är elever i årskurs 3–6 får vara med och sälja.
Förra året samlades det in 192 132 kronor. Av dessa har 73 750 kronor delats ut till behövande barn i Eslöv.
– Familjerna får skicka in en ansökan till oss där man bland annat anger de ekonomiska villkoren. Sen är vi en kommittée som träffas några gånger per år och går igenom ansökningarna, berättar Gunhild Svensson som varit engagerad i majblommeföreningen sedan mitten av 1990-talet.
Mest till kläder och skor
Det vanligaste ?man ger bidrag till är kläder och skor, totalt delades det ut 29 000 kronor till detta förra året. Även hjälp till julklappar och olika aktiviteter som läger är vanligt. Totalt kom det in 37 ansökningar under året.
– Antalet ansökningar har ökat på senare år. Vi försöker ge något i alla fall, även om vi inte kan bidra med hela det sökta beloppet, säger Gunhild Svensson.
Försäljarna får behålla 15 procent av det de säljer för.
– Tidigare år har vi gett tio procent, men i år har vi höjt till 15 procent. Vi tror att det är en stor morot att sälja mer, säger Gunhild Svensson.

Publicerad 25 April 2016 06:00