Nya Toyota Plug-in hybrid är en måttligt rymlig mellanklassare för fyra personer med futuristiska linjer där luftmotståndskoefficienten är låga 0,25.

Nya Toyota Plug-in hybrid är en måttligt rymlig mellanklassare för fyra personer med futuristiska linjer där luftmotståndskoefficienten är låga 0,25. Foto: Ian Maasing

Toyota Prius Plug-in hybrid: Fula ankungen

TEST.

Världens största tillverkare av hybridbilar är japanska Toyota och sedan 1997 heter den första storseriebyggda fullhybriden Prius. 2012 lanserade Toyota plug-in hybrid-versionen av sin beprövade hybrid Prius, och 2017 lanserades nuvarande generation av plug-in hybriden.

Av
Ian Maasing

Veckans testbil, nya Prius Plug-in hybrid, baseras på fjärde generationen av fullhybriden Prius, har minst sagt ett egensinnigt utseende. Inget av det mjuka finns kvar från tidigare generationer utan designen har gjorts tuffare och mera dynamisk med hjälp av sneda karossveck såväl i nosen som på sidorna och baken samt slitsade strålkastare. Det tilltalar säkerligen yngre köpare men avskräcker kanske äldre, mindre modestressade kunder.

Hur som helst har nya Toyota Prius Plug-in hybrid blivit rymligare inuti jämför med föregångaren genom att karossen förlängts med 18 centimeter och bredden ökats med 1,5 centimeter. För att förstärka det sportiga intrycket har höjden sänkts med två centimeter, men med sina 147 centimeter räcker den till för att ge ett bekvämt insteg till de lagom höga sätena. Fortfarande ryms dock bara fyra personer.

Eftersom det stora batteriet tar stor plats rymmer bagagerummet minimala 191 liter under insynsskyddet med baksätet uppe och 702 liter med det delat fällbara baksätet nere.

Nya Toyota Prius Plug-in hybrid har en snåltrimmad, ganska orkeslös bensinmotor och två elmotorer, en elmotor och en generator. Dessa motorer driver tillsamman eller separat utifrån batterikapacitet och körförhållanden. Kombinationen av den snåltrimmade bensinmotorn och elmotorerna minskar bensinförbrukningen märkbart, särskilt i ryckig tätortstrafik. Åkkomforten är god och bilen glider kursstabilt, tyst och behagligt.

Under vår testvecka noterade vi en snittförbrukning på 0,46 liter per mil och som längst, med fulladdade batterier, lyckades vi köra 47 km på landsväg och i tätbebyggelse med enbart elmotorerna.

Bilens litiumjon-batterier laddas inte bara av den snåltrimmade bensinmotorn eller när man motorbromsar alternativt bromsar försiktigt utan även av ett nätanslutet laddningsaggregat/laddbox. När bilen parkeras för natten ansluter man, på amerikanska heter det ”plug-in”, laddningsaggregatet till ett vanligt vägguttag. Och startar på morgonen med fulladdade batterier och kan köra flera mil enbart med elmotorerna. Innan du gör detta ska du kontakta en behörig elektriker som garanterar att en hög belastning under tre-fyra timmar inte belastar elledningen så mycket att den fattar eld!

Som varandes en bonusbil enligt det nya bonus/malus systemet är nya Toyota Prius Plug-in hybrid berättigad till 36 667 kronor i statliga subventioner.

Fakta

Toyota Prius Plug-in hybrid

Tillverkad i: Japan.

Typ: 5 dörrars 4 personers kombisedan.

Mått/Vikt: längd 465 cm bredd 176 cm höjd 147 cm axelavstånd 270 cm tank 43 l, batterikapacitet 8,8 kWh tjänstevikt fr 1625 kg.

Motor: Plug-in hybrid, bensin 4 cyl 1798 cc, effekt 98 hk/ 72 kW, vridmoment 142 Nm–3600 r/m, elmotor 72 hk/53 kW vridmoment 163 Nm, elmotor/generator 31 hk/23 kW vridmoment 40 Nm, max systemeffekt 122 hk/90 kW

Kraftöverföring: framhjulsdrift, steglös automat, e-CVT.

Hjulupphängning: fram fjäderben, bak dubbla tvärlänkar.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,2 m.

Bränsleförbrukning: WLTP

4,4 l/100 km vid bl körning

CO2: 99 g/km

Prestanda: 162 km/h, 0-100 km/h 11,1 sek, räckvidd eldrift WLTP 45-55 km

Fordonskatt: 360 kr

Pris: fr 377.900 kr

Testbilens pris: 402.900 kr(med bonus 366.233 kr)

Publicerad 06 January 2019 00:00