Nya Honda CR-V Hybrid är en bekväm mellanstor suv med slanka former. Eller en crossover eftersom den ovanpå suvens höga nedre del har en vanlig kombis lite lägre överdel. Och så har den inte riktigt lika hög markfrigång som andra suvar.

Nya Honda CR-V Hybrid är en bekväm mellanstor suv med slanka former. Eller en crossover eftersom den ovanpå suvens höga nedre del har en vanlig kombis lite lägre överdel. Och så har den inte riktigt lika hög markfrigång som andra suvar. Foto: Ian Maasing

Nya Honda CR-V Hybrid: Bensindriven elcrossover

PROVKÖRNING.

Efter att ha lanserat nya crossovern Honda CR-V med bensinmotor under hösten är det så dags med den första hybridversionen i Europa. Honda som är världens största tillverkare av förbränningsmotorer har lång erfarenhet av hybrider så det är ingen tillfällighet att man tar fram ytterligare en hybridmodell. Till dags dato har man tillverkat 2,4 miljoner hybridbilar.

Av
Ian Maasing

Anledningen till denna nya hybrid kan sägas vara de dåliga oddsen dieselmotorer har för tillfället i Europa och för att få ner bensinförbrukningen återstår bara en hybridlösning. Honda har därför utrustat nya CR-V med en avancerad fullhybridteknik samtidigt som man skippat den traditionella växellådan. Honda kallar systemet Hybrid Performance och består av en ny, snåltrimmad bensinmotor, två elmotorer(en generator och en drivmotor), ett litiumjon-batteri på 1 kWh, elektronik och en direktverkande lock-up koppling.

Tack vare senaste tekniken att elektroniskt styra hybridsystemet med vad Honda kallar Intelligent Multi-Mode Drive, i-MMD, väljs per automatik det mest gynnsamma körprogrammet. Tre olika körlägen finns: läge 1. EV-Drive, enbart batteridriven eldrift, läge 2. Hybrid-Drive, bensinmotorn levererar sin kraft till elmotorn som genererar elektrisk ström som i sin tur levererar strömmen till den drivande elmotorn och läge 3. Engine-Drive där bensinmotorn driver hjulen direkt via en lock-up koppling. I detta läge kan elmotorerna gå in och ge ett extra krafttillskott vid behov.

Vad gör nu hybriddrivningen med sina tre motorer, en bensinmotor, en generande elmotor och en drivande elmotor, för nytta för oss vanliga bilister? När det gäller köregenskaper och åkkomfort är väl nyttan minimal. Bilen är behagligt lättkörd såväl i stan som ute på landsväg, vilket den även är med den vanliga bensinmotorn och steglösa automatlådan. Nej, den främsta motiveringen är att hybriddrivning, åtminstone i teorin, ska ge en markant lägre bränsleförbrukning.

Vid vår provkörning hade vi möjlighet att köra båda typerna och noterade en bränsleförbrukning på 0,65 liter per mil med hybriden och 0,75 liter per mil med vanliga bensinversionen i temperaturer mellan 15 och 20 plusgrader. Båda bilarna hade Hondas nya sofistikerade fyrhjulsdrift.

För övrigt kommer man lätt i och ur genom de fyra höga dörröppningarna och sitter vilsamt högt på de lagom släta sätena. Karossen har förstärkts så att den ger bättre krockskydd. Både bredden och axelavståndet har ökats med tre centimeter jämfört med föregångaren vilket gjort kupén rymligare. Hjulen har fått diametern 18 tum, både för utseendets och köregenskapernas skull. Bilen ligger alltså ännu stabilare på vägen än föregångaren. Och tar sig effektivare fram på sand, lera, snö och andra lösa underlag både tack vare de större hjulen och den vidareutvecklade, elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen.

Summa summarum är Hondas nya CR-V Hybrid ett typexempel på japansk ingenjörskonst med mycket avancerad elektronik och teknik som kanske inte tillför så mycket lägre bränsleförbrukning som man kan förvänta sig. Med ett större batteri som till en plug-in hybrid hade man tagit marknaden med stormsteg. Den modellen lär komma om något år. Synd att man inte vågar ha kvar den nya bränslesnåla och miljövänliga dieselmotorn i Europa på grund av de rådande vindarna. Den hade säkert varit ännu snålare och billigare än hybridversionen.

Till Sverige kommer nya CR-V Hybrid i mars nästa år. Priset för den fyrhjulsdrivna versionen startar på 371 900 kronor.

Publicerad 27 December 2018 00:00