Volkswagen T-Cross är både tuff och vardagsnyttig.

Volkswagen T-Cross är både tuff och vardagsnyttig. Foto: Volkswagen

Volkswagen T-Cross: Vardagsnyttig crossover

BILNYTT.

Crossoverbilar är på frammarsch. Ta exempelvis T-Cross som Volkswagen presenterade under hösten. Bilen baserar sig på Polo, men har en större och högre kaross. Bilen är 411 centimeter lång 178 centimeter bred och 156 centimeter hög. Axelavståndet mäter 256 centimeter.

Av
Ian Maasing

Det större formatet ger ju en rymligare och dragfriare interiör och ett lättare insteg. På T-Cross är därtill markfrigången höjd med ett par centimeter jämfört med Polo. Det betyder att man inte fastnar så lätt i snön. Därtill blir bilen ännu lättare att stiga i och ur. Och man sitter så bekvämt och vilsamt på de rejält höga sätena. Framstolarna och baksätet är tio centimeter högre än på vanliga Polo. Den höga sittpositionen gör också att man ser bättre vad som händer runt om bilen, till gagn för trafiksäkerheten.

Det delade baksätet kan inte bara fällas ned utan även skjutas i längdled, hela 14 centimeter. Bagageutrymmets volym kan på så sätt varieras mellan 385 och 455 liter. Med nedfällda ryggstöd bak blir lastvolymen 1281 liter.

För att T-Cross ska se tuff ut har den fått plastkosmetika a la stadsjeep. Plastbitarna i nos, akter och utmed sidorna ger även ett visst skydd mot parkeringsbulor. Under skalet är T-Cross däremot en helt normal Polo. Den har således ingen fördyrande och bränsleförbrukningsökande fyrhjulsdrivning, utan driver bara på framhjulen.

Motorprogrammet består av tre bensinmotorer och en diesel. Instegsmodellen har en dragvillig trecylindrig 1-liters motor på 95 hästkrafter följt av en 115 hästare, också den trecylindrig och dragstark. Toppmodellen får 1,5-liters motorn med cylinderbortkoppling och 150 hästkrafter. Dieselmodellen har begåvats med den mycket bränslesnåla 1,6-liters motorn på 95 hästkrafter. Alla motor klarar det mycket stränga avgaskraven enligt Euro 6D-Temp.

Nya Volkswagen T-Cross har många assistans- och säkerhetssystem, som standard eller som tillval. Här finns bland annat kollisionsminimerande bromssystemet, Pedestrian Monitoring and City Emergency Brake som ska undvika eller minska kollisioner i lägre hastigheter, adaptiva farthållaren med köfunktion, ACC och aktiva körfältsassistansen Lane Assist som med sin videokamera ser hur bilen går i förhållande till sidolinjerna och med små rattutslag styr rätt, mitt i det aktuella körfältet om så behövs.

T-Cross tillverkas i Spanien. Instegsmodellen 1.0 TSI 95 med den lilla bensinmotorn på 95 hästkrafter och femväxlad manuell växellåda kostar från 199 900 kronor. Väljer man 115 hästaren med sexväxlad manuell låda kostar den från 223 900 kronor och med sjuväxlad dubbelkopplingsautomatlåda startar priset på 239 400 kronor. Priset på 150 hästaren med sjuväxlad DSG-automat är inte fastställt.

Dieselversionen 1.6 TDI 95, som introduceras längre fram under modellåret 2019, kostar från 234 900 kronor med femväxlad manuell låda och 250 400 kronor med 7-växlad DSG-automat.

Lanseringen av nya Volkswagen T-Cross i Sverige sker i slutet av april 2019.

Publicerad 20 December 2018 13:44