Nya Audi A1 Sportback har en mer dynamisk design jämfört med föregångaren. Fronten med sitt stora, delvis igentäppta gap och stylade strålkastare visar att nykomlingen hör till den nya Audi-familjen. Stadiga köregenskaper och god åkkomfort kännetecknar nya Audi A1 Sportback. Den uppför sig som en vuxen kompaktvagn och inte som en skuttig småbil!

Nya Audi A1 Sportback har en mer dynamisk design jämfört med föregångaren. Fronten med sitt stora, delvis igentäppta gap och stylade strålkastare visar att nykomlingen hör till den nya Audi-familjen. Stadiga köregenskaper och god åkkomfort kännetecknar nya Audi A1 Sportback. Den uppför sig som en vuxen kompaktvagn och inte som en skuttig småbil! Foto: Ian Maasing

Ny Audi A1 Sportback

PROVKÖRNING.

När Audi nu lanserar andra generation av kompaktbilen A1 Sportback, är det således beprövad teknik och den nu gällande designen. Audis konstruktörer har således rotat i moderföretaget Volkswagens stora låda med bildelar och valt ut den vällyckade modullära plattformen för tvärställda motorer, MQB, som även är basen för nya Volkswagen Polo.

Av
Ian Maasing

Audi har naturligtvis trimat fjädring, stötdämpning och styrning så att bilen får de sportiga köregenskaper som en Audi-köpare förväntar sig. Och dämpat buller och vibrationer för att få fram den rätta känslan av premiumbil. Jämfört med föregångaren har bilen vuxit på de flesta ledder utom på höjden och är nu 403 centimeter lång, 174 centimeter bred och 141 centimeter hög. Axelavståndet är 256 centimeter.

Motorprogrammet omfattar tre bensinmotorer som driver framhjulen till en början. Några dieslar finns inte längre till A1 Sportback. Som instegsmotor, som också fanns i vår första bil vid provkörningen, är den trecylindriga bensinaren på 116 hästkrafter. Tack vare sina kompakta dimensioner och förenklade konstruktion, drar den knappa 0,48 liter per mil enligt deklarationen. Vid verklig körning noterade vi 0,58-0,60 liter milen. Vilket är riktigt snålt. Med hjälp av turboöverladdning driver den lika kraftigt från vardagens låga varvtal som en större motor. Som standard finns en sexväxlad manuell låda och som tillval en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.

Vill man ha lite mer kraft i bilen finns den fyrcylindriga 1,5-liters motorn med cylinderbortkoppling på 150 hästkrafter. Kör man riktigt sparsamt går motor emellanåt bara på två cylindrar och förbrukningen kan då komma ner strax under 0,60 liter milen. Finns med sexväxlad manuell låda och som tillval med en sjuväxlad dubbelkopplinsautomat. Räcker inte detta och man vill köra lite mer aktivt finns den drivstarka 2-liters motorn på 200 hästkrafter tillsamman med en sexväxlad dubbelkopplingslåda och ställbara stötdämpare. 0-100 km/h klaras av på 6,5 sekunder och toppfarten är 235 km/h.

Nya Audi A1 Sportback har de senaste assistans- och säkerhetssystemen som standard eller tillval. I standardutrustningen ingår: Filhållningsvarnare, Lane Departure Warning, autobroms, Pre Sens Front, inklusive fotgängar- och cyklistigenkänning, stannar bilen helt i en nödsituation. Dessutom finns som tillval den adaptiva farthållaren, Adaptiv Speed Assist, som är verksam inom området 0-200 km/h med automatlåda, parkeringshjälp, Parking System Plus, Pre Sense Basic ett proaktivt skyddssystem för passagerare m.m.

Nya Audi A1 Sportback kostar från 225 900 kronor för A1 Sportback 30 TFSI (116 hk) med sexväxlad manuell låda och 245 900 kronor med sjuväxlad dubbelkopplingsautomat. Bilarna kommer till handlarna vid årsskiftet.

Publicerad 20 December 2018 13:25