Den gasdrivna Volkswagen Polo ser ut precis som övriga Polo-modeller och går lika stabilt och bekvämt.

Den gasdrivna Volkswagen Polo ser ut precis som övriga Polo-modeller och går lika stabilt och bekvämt. Foto: Ian Maasing

Volkswagen gas-Polo: Miljöfordon på riktigt

TEST.

Nu kan vi gasa på för att minska den globala uppvärmningen! Detta genom att köra bil som går på bio- eller naturgas. Många kommuner har redan tänt på gasen och köpt gasdrivna bussar, ofta grönmålade för att betona miljövänligheten.

Av
Ian Maasing

På personbilssidan har det funnits bilar med gasmotorer sedan drygt 25 år. Och med åren har fler biltillverkare hängt på denna miljöskonsamma trend. Fortfarande är det dock ganska långt mellan gasmackar och en gasfyllning räcker bara 20-35 mil varför gasbilarna i regel har två bränslesystem på motorn, ett för gas och ett för bensin. Bilen kallas därför bi-fuel-bil, två-bränsle-bil.

Volkswagen har varit lite av pionjärer vad gäller gasdrivna bilar och med åren har de flesta barnsjukdomar försvunnit och bilarna är minst lika lättkörda och säkra som de övriga bensin- och dieselmodellerna, men bra mycket bättre för miljön. Veckans testbil Volkswagen Polo TGI 90 är ett gott exempel på ett miljövänligt fordon.

På Polo TGI 90 har de två stora gastankarna satts under bagagerumsgolvet som därmed höjts med närmare tio centimeter. Det lilla lastutrymmet har krympt till 251 liter jämför med de enbart bensindrivna versionernas 351 liter.

På Polo TGI 90 har de två stora gastankarna satts under bagagerumsgolvet som därmed höjts med närmare tio centimeter. Det lilla lastutrymmet har krympt till 251 liter jämför med de enbart bensindrivna versionernas 351 liter. Foto: Ian Maasing

Det ända som skiljer den från en vanlig bensindriven Polo är förutom motorkonstruktionen ett mindre lastrum eftersom de två stora gastankarna tar extra plats. Under det förhöjda bagagerumsgolvet har man monterat två gastankar med sammanlagd kapacitet på 11,6 kg. Detta montage minskar på det ordinarie bagageutrymmet från 351 liter till 251 liter och med nedfällt ryggstöd därbak från 1125 liter till 1025 liter jämfört mot vanliga Polo.

Att tanka gas är inte svårare än att tanka vanlig bensin eller diesel, och det tar ungefär lika lång tid, det vill säga ett par minuter att tanka fullt. När detta skrivs så finns det cirka 180 publika gasmackar i Sverige. Många av dessa är fortfarande placerade på annan plats än de vanliga bensinmackarna, varför man måste åka och tanka på två olika ställen.

Att fylla bio- eller naturgas på en Volkswagen Polo TGI 90 är inte mycket omständigare än att tanka bensin, men man kommer bara 25–30 mil på en gasfyllning. Tur att bensintaken rymmer 40 liter och ökar på den sammanlagda räckvidden till cirka 1000 km.

Att fylla bio- eller naturgas på en Volkswagen Polo TGI 90 är inte mycket omständigare än att tanka bensin, men man kommer bara 25–30 mil på en gasfyllning. Tur att bensintaken rymmer 40 liter och ökar på den sammanlagda räckvidden till cirka 1000 km. Foto: Ian Maasing

Gasmackarna finns i huvudsak i storstäderna, utmed Europavägar och större huvudleder i södra Sverige. Norr om Gävle finns det bara sju gasmackar. Två i Sundsvall, en i Härnösand, en i Östersund, två i Skellefteå samt en i Boden. Symbolen för fordonsgas/CNG börjar dyka upp på informationsskyltarna längsmed de stora Europavägarna. Gå in på www.energigas.se för vidare information.

I dagarna debatteras det en hel del om hur det egentligen är med fordonsgasen och dess miljövänlighet. För att inte gasen ska ta slut i pumparna blandas nämligen den från reningsverk och soptippar kommande, miljövänliga biogasen (rötgasen) med fossil naturgas. Enligt branschorganisationen Energigas, erbjuds gaskunderna i genomsnitt 90 procent biogas vid pumparna. Motorns utsläpp av nybildad koldioxid blir därför inte alltid är så lågt som när man kör enbart på biogas. I dag finns dock många gasmackar som erbjuder 100 procent biogas till en något högre kostnad. Sverige är världsbäst vad gäller biogasframställning!

Förarplatsen är välordnad och man sitter vilsamt på den lagom höga stolen. Instrumenten är föredömligt lätta att läsa av.

Förarplatsen är välordnad och man sitter vilsamt på den lagom höga stolen. Instrumenten är föredömligt lätta att läsa av. Foto: Ian Maasing

Med fyllda gastankar ska nya Polo TGI 90 ha en räckvidd på drygt 350 kilometer, men vid verklig körning noterade vi 250-300 km. Tack och lov har Volkswagen lämnat kvar den ordinarie bensintanken med alla sina 40 liter varför man kommer långt på bensin sedan gasen sinat. Total räckvidd med både gas och bensin ligger på omkring 1000 km!

Från och med 1 juli 2018 gäller nya bestämmelser som ger 10 000 kronor i bonus för de som köper en ny gasbil.

(Bildtext)

(Bildtext)

(Bildtext)

(Bildtext)

Volkswagen Polo 1.0 TGI 90

Tillverkad i: Spanien.

Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan.

Mått/Vikt: längd 405 cm bredd 175 cm, höjd 146 cm axelavstånd 255 cm, tank bensin 40 l, fordonsgas 11,6 kg, tjänstevikt fr 1260 kg.

Motor: bensin/fordonsgas, 3 cyl 999 cc direktinsprutad, bensin-/gasturbo effekt 90 hk/66 kW, vridmoment 160 Nm–1800 r/m.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5 växlar.

Hjulupphängning: fram fjäderben, bak halvstel axel.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,6 m.

Bränsleförbrukning: bensin, 4,8 l/100 km vid bl körning, CO2: 110 g/km, fordonsgas, 3,1 kg/100 km vid bl körning, CO2: 85 g/km

Prestanda: 183 km/h, 0-100 km/h 11,9 sek

Fordonsskatt: 360 kr

Pris: fr 179.900 kr

Testbilens pris: 240.800 kr

Publicerad 30 November 2018 07:00