Cupra Ateca har suvens robusta nedre del och en sportig kombisedans övre del.

Cupra Ateca har suvens robusta nedre del och en sportig kombisedans övre del.

Cupra Ateca: Snabbt nytt bilmärke

PROVKÖRNING.

Cupra vad är det? Jo ett nytt bilmärke fött ur spanska Seat. Tidigare har det varit en extra beteckning för trimmade versioner av diverse Seat-modeller. Till exempel Seat Leon Cupra. För något år sedan tog man beslut att starta upp det nya företaget med eget huvudkontor och dess första modell skulle bli den unika, sofistikerade och sportiga kompakta suven Cupra Ateca, baserad på Seat Ateca.

Av
Ian Maasing

Har ni tänkt på vad den nu så populära biltypen suv har fått sitt namn ifrån? Jo, suv är förkortning för engelska ”sports utility vehicle” vilket översatt blir ”sportigt nytto fordon”. Men finns det några suvar som är särskilt sportiga av sig? Jodå ett par stycken, men det finns nog ingen som är lika behändig som en sportbil som man med kvicka små rattvickningar kan styra i och ur kurvorna.

Men nu har den äkta, sportiga, kompakta suven kommit! Nämligen Cupra Ateca som tack vare sin låga vikt, sina måttliga yttermått och sina stabila hjulupphängningar följer förarens rattningar på bråkdelen av en sekund och håller man ratten stilla går kursstabilt upp till god Autobahnhastighet.

Dörröppningarna är höga varför man stiger lätt i och ur framstolarna. Innanför den stora bakluckan finns det ett rymligt och lättlastat bagageutrymme.

Dörröppningarna är höga varför man stiger lätt i och ur framstolarna. Innanför den stora bakluckan finns det ett rymligt och lättlastat bagageutrymme.

Testbilens permanenta fyrhjulsdrift, 4Drive, gör att bilen accelererar utan hjulspinn eller sneddragning hur hårt man än gasar. Det sportiga kan dock hämmas av antisladdsystemet som är programmerat att ingripa ganska tidigt och starkt så att bilen tvärbromsar när man styr riktigt häftigt in i en kurva. Men med en knapptryckning kan man dock koppla ur antisladdsystemet om man får ett anfall av sportighet.

Testbilens turboöverladdade, fyrcylindriga bensinmotor på 300 hästkrafter och 400 Newtonmeters vridmoment är väl samtrimmad med den sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp så att man får en omedelbar och markant acceleration när man trampar ner gaspedalen. 0-100 km/h klaras av på snabba 5,2 sekunder och toppfarten är 247 km/h. Precis som det ska vara på en sportvagn!

Förarstolen är inte alltför sportigt skålad och kan hissas tillräckligt högt så att man får en hygglig överblick framåt.

Förarstolen är inte alltför sportigt skålad och kan hissas tillräckligt högt så att man får en hygglig överblick framåt.

Men förförs man av Cupra Atecas sportiga egenskaper, vilket är lätt hänt, blir bensinförbrukningen hög. Vi bokförde mellan 1,0 och 1,2 liter per mil. Det finns dock ett par markant bränslesnålare och i praktiken inte märkbart slöare dieselmotorer i ordinarie Seat Ateca sortimentet som alternativ.

Men är Cupra Ateca egentligen en suv? Ska inte en suv vara hög och kantig? Nog är karossens nedre del hög och kantig men den övre delen är ju som på en slankare kombisedan varför bilen egentligen bör klassas som en korsning, alltså en crossover.

Den turboöverladdade bensinmotorn på 300 hästar är mycket pigg, men blir ganska bränsletörstig om man utnyttjar resurserna.

Den turboöverladdade bensinmotorn på 300 hästar är mycket pigg, men blir ganska bränsletörstig om man utnyttjar resurserna.

Karossen gör det lätt att kliva i och ur de vilsamma framstolarna och även den längsta föraren har tillräckligt med huvudrum. Runtomsikten är bra och tack vare backkameran styr man inte i blindo när man backar. Baksätet rymmer två vuxna och det hyggligt stora bagagerummet rymmer 485 liter.

Sverigeaktuell blir Cupra Ateca under första kvartalet 2019 och kommer att finnas hos sju utvalda Seat-återförsäljare med en prislapp som börjar på 409 900 kronor.

Publicerad 17 November 2018 00:00