Med den nya, nedsvepta nosen påminner Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio om den snygga sedanmodellen Giulia, men är till skillnad mot den en praktiskt högbyggd suv.

Med den nya, nedsvepta nosen påminner Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio om den snygga sedanmodellen Giulia, men är till skillnad mot den en praktiskt högbyggd suv.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: Ursnabb fyrklöver

TEST.

Av tradition ska en sportbil vara låg, eller hur! Den ska ju ligga som ett strykjärn platt utmed vägen och inte ha en hög kaross som stegrar sig vid acceleration, doppar nosen i marken vid bromsning och svajar åt höger eller vänster vid kurvtagning!

Av
Ian Maasing

Nej, så behöver det inte alls vara menar den italienska biltillverkaren Alfa Romeo och erbjuder sedan en tid en bekvämt högbyggd suv med fartresurser och köregenskaper som den värsta supersportvagn. Jag talar alltså om veckans testbil, en Stelvio Quadrifoglio.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är en bil som många drömmer om och en del är villiga att betala runt 850 000 kronor för, men som är det värsta många politiker kan tänka sig! Med sin faktiska bensinförbrukning på 1,3-1,8 liter per mil blandad körning är den absolut inte politiskt korrekt!

Men oj vad skoj man kan ha alla milen bakom ratten på suven Stelvio Quadrifoglio! Quadrifoglio betyder förresten fyrklöver på italienska och fyra passagerare kommer lätt i och ur bilen och sitter bekvämt och luftigt på de tillräckligt höga sätena. Och så får de med sig en massa saker i bagageutrymmet under den stora bakluckan.

Under motorhuven finns en 2,9-liters V6:a trimmad med två turbokompressorer till hela 510 hästkrafter. Alla hästarna eller rättare sagt vridmomentets alla 600 Newtonmeter går smidigt via automatlådans åtta växlar och den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen till hjulen. Med resultat att den inte alltför tunga suven accelererar utan hjulspinn eller annan dramatik precis som den häftigaste supersportbil. Vad sägs om 0-100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder! Och det behövs inte så många kilometer innan bilen är uppe i den elektroniskt begränsade toppfarten på 283 km/h!

Bilen går betryggande stadigt genom hela fartområdet och ligger platt som ett strykjärn i kurvorna utan att kännas alltför sportvagnsbetonad stötig. Blir man övermodig i en sväng ingriper antisladdsystemet ganska tidigt och kraftfullt. Bra med tanke på bilens relativt höga tyngdpunkt!

Kommer man så till vägs ände och ska vidare uppför en skogsstig till stugan eller jaktreviret, är det bara att lätta på gasen och låta bilen kravla vidare. Den permanenta och elektroniskt reglerade fyrhjulsdriften och den goda markfrigången på 20 centimeter gör att bilen inte fastnar i första taget! Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är verkligen tilltalande och mångsidig!

(Bildtext)

(Bildtext)

(Bildtext)

(Bildtext)

Foto: Ian Maasing

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Tillverkad i: Italien.

Typ: 5 dörrars 5 personers SUV.

Mått/Vikt: längd 470 cm bredd 196 cm höjd 168 cm axelavstånd 282 cm tank 64 l tjänstevikt fr 2001 kg

Motor: 6 cyl i V 2891 cc, direktinsprutad bensin bi-turbo, effekt 510 hk/375 kW, vridmoment 600 Nm–2500 r/m.

Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift 8-växlad automat.

Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar, bak multilänk

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 12,1 m.

Bränsleförbrukning: 9,8 l/100 km vid bl körning

CO2: 227 g/km

Prestanda: 283 km/h, 0-100 km/h 3,8 sek

Fordonsskatt: 7.937 kr

Pris: fr 830.000 kr

Testbilens pris: 931.800 kr

Publicerad 15 November 2018 09:36