Citroën C3 Aircross: En högbyggd C3

TEST.

Hur blir det med våra bilar i framtiden? De får ju inte ockupera en massa utrymme på gator och vägar, och de ska släppa ut så lite koldioxid per kilometer som möjligt. Samtidigt ska de vara lika rymliga, bekväma och körsäkra som dagens normala mellanklassvagnar.

Av
Ian Maasing

Är det överhuvudtaget möjligt att bygga en sådan bil? Jovisst, titta bara på den kompakta crossovern Citroën C3 Aircross. Den klarar nästan alla de ovannämnda kraven! Det är bara bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppet som i dagsläget är något för höga. Men som utan större problem och kostnadsökning bör kunna sänkas till de eftersträvade värdena med hjälp av ett mild-hybrid system.

Hur är nu veckans testbil, Citroën C3 Aircross? Jo, tack vare den höga, kantiga och egensinnigt designade karossen kliver man obesvärat i och ur den föredömligt kompakta bilen. Fyra-fem vuxna sitter vilsamt högt och slätt. Det delade baksätet kan inte bara fällas ned utan även skjutas i längdled. Bagageutrymmets volym kan på så sätt varieras mellan 410 och 550 liter. Med ryggstöden nedfällda får man plats med 1289 liter.

Höga dörröppningar ger obesvärat insteg till fram- och baksätet, och det är så lätt att hiva i shoppingkassar och väskor genom den stora, högt öppnande bakluckan. Foto: Ian Maasing

Höga dörröppningar ger obesvärat insteg till fram- och baksätet, och det är så lätt att hiva i shoppingkassar och väskor genom den stora, högt öppnande bakluckan. Foto: Ian Maasing

Hissas förarstolen tillräckligt högt har man en fin överblick runt om. Servostyrningen är lättgående och vändradien ganska liten. Alltså är C3 Aircross lätthanterlig på trånga utrymmen. Komfortabel fjädring, säker kurshållning, lugn styrning och en pigg trecylindrig bensinmotor kopplad till en sexväxlad automatlåda bidrar till trevliga långfärdsegenskaper. Kommer man med för hög fart i en alltför tvär kurva, griper antisladdsystemet in tidigt och kraftigt. Precis som det ska på en högbyggd vagn.

Vi noterade utan större ansträngning 0,60-0,65 liter per mil i svensk trafik, inkluderande kvicka omkörningar av husvagnsekipage.

Förarstolen är tillräckligt hög och slät, sikten förbi vindrutestolparna är god, och rundinstrumentet med sina tydliga siffror är lättavläsa. Med backkameran får man god överblick bakåt. Foto: Ian Maasing

Förarstolen är tillräckligt hög och slät, sikten förbi vindrutestolparna är god, och rundinstrumentet med sina tydliga siffror är lättavläsa. Med backkameran får man god överblick bakåt. Foto: Ian Maasing

FAKTA

Tillverkad i: Frankrike.

Typ: 5 dörrars 5 personers crossover.

Mått/Vikt: längd 415 cm bredd 176 cm, höjd 164 cm, axelavstånd 260 cm, tank 50 l tjänstevikt fr 1360 kg.

Motor: 3 cyl 1199 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 110 hk/81 kW, vridmoment 240 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad automat.

Hjulupphängning: fram fjäderben, bak halvstel axel.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,2 m.

Bränsleförbrukning: 5,6 l/100 kilometer vid blandad körning.

CO2: 126 g/km

Prestanda: 183 km/h

0-100 km/h 11,2 sek

Fordonsskatt: 690 kr

Pris: fr 169.900 krTestbilens pris: 192.800 kr

Publicerad 12 July 2018 11:45