Audis nya lyxiga crossover

BILNYTT.

Den nya trenden är ju mer högbyggda bilar, det vill säga suvar och crossover. Så det gäller att hänga med. Med nya Q8 vill Audi attrahera den växande målgruppen och erbjuder nu den sportigare, ännu mer påkostade, crossoverversionen av Audi Q7. Alltså en korsning med suvens höga och robusta nedre del och en coupés sportigt låga övre del.

Av
Av Ian Maasing

Med Q8 presenterar Audi också ett nytt designspråk med sin stora åttkantiga grill och kraftfulla luftintag i fronten, små sidofönster, stora hjulhus med plats för 22-tums hjul, kortare karossöverhäng både fram och bak och ett bakparti med bland annat diffusor.

Trots det något nedsvepta coupétaket kommer föraren och de tre alternativt fyra passagerarna lätt i och ur bilen genom de höga dörröppningarna, och sitter vilsamt på de kroppsriktigt höga sätena. Utrustas bilen med två separata, skräddarsydda baksäten ökas komforten maximalt. Bagagerummet rymmer 605 liter med ryggstöden uppe och hela 1755 liter med ryggstöden nedfällda.

Karossen meter hela 499 cetimeter i längd, 200 centimeter i bredd och 171 centimeter i höjd. Axelavståndet är 300 centimeter. Nya Q8 är på många sätt jämförbar med ärkerivalerna BMW X6 och Mercedes GLE Coupé.

Precis som i nya Audi A8, A7 och A6 har Q8 ett mildhybridsystem, som utgörs av Belt Alternator Starter, BAS, där en speciell remdriven generator, som tillåter starkare regenerativ bromsning, även kan vara verksam som en kraftigare elmotor som inte bara startar förbränningsmotorn utan även kan ge drivkraftstillskott (boost) under körning.

Den starka elmotorn får sin ström från en separat batterisats med högre systemspänning än det konventionella 12 V-systemet. Här rör det sig om systemspänning på 48 V. Mildhybriddrivningen får sin kraft från ett litiumjon-batteri.

Modellerna har den nya åttaväxlade automatlådan, av konventionell typ med hydraulisk momentomvandlare, kombinerad med permanent fyrhjulsdrift, quattro på Audi-språk, som

fördelar 40 procent av drivkraften till framaxeln och 60 procent till bakaxeln. Den tätstegade automatlådan ger ett jämnt kraftflöde från stillastående och upp till toppfart samtidigt som motorvarvet kan hållas på lägre varvtal och spara bränsle.

För ännu bättre komfort och med möjlighet att ställa om för riktig sportig körning finns luftfjädringen och ställbara stötdämpare som tillval. För att hindra karossens krängning och för att svälja vägbanans ojämnheter finns aktiva krängningshämmare både fram och bak samt fyrhjulsstyrning. Allt detta extra får bilen att gå betryggande stadigt genom hela fartområdet upp till maxhastigheten 250 km/h och gör att den ligger platt som ett strykjärn i kurvorna utan att kännas alltför sportvagnsbetonat stötig.

Q8 har som de dyrare nya Audi-modellerna det mesta av säkerhets- och assistanssystem som går att uppbringa som standard eller som tillval.

Lanseringen i Sverige sker under tredje kvartalet 2018. Motorprogrammet omfattar till en början av en mycket vridmomentstark sexcylindrig dieselmotor på 286 hästkrafter och vridmomentet 600 Newtonmeter samt en sexcylindrig bensinmotor på 340 hästkrafter. I samband med laseringen kommer ytterligare motorvarianter att erbjudas.

Några priser finns ännu inte för den svenska marknaden.

Publicerad 12 July 2018 11:19