Volkswagen T-Roc: Sportig crossover

PROVKÖRNING.

Nu har Volkswagen plockat samman en crossover som klarar såväl ekonomisk vardagskörning som mera sportiga övningar på eller vid sidan av asfalterade vägar. Den robusta nederdelen från en suv är korsad med den slanklåga överdelen från en sportig kombicoupé. De låga och breda däcken bidrar till bilens dynamiska utseende.

Av
Ian Maasing

Med plastbitar på nos, sidor och akter samt några centimeter högre markfrigång förstärks det tuffa utseendet. Karossen är tillräckligt hög för att man ska komma obesvärat i och ur bilen, och fyra vuxna sitter luftigt och vilsamt på sina lagom höga säten. Innanför den stora bakluckan finns det ett rymligt och lättlastat bagageutrymme.

Tack vare den höga positionen får föraren en god överblick av trafiken och kan med den lättgående men precisa elservostyrningen enkelt manövrera bilen på trånga parkeringar. Plastutsmyckningen kan i riktigt trånga passager ge ett visst skydd mot plåtskador.

Testbilen har en av de bättre bensinmotorer som finns på marknaden. Nämligen Volkswagen-koncernens 2-litersmotor, döpt till 2.0 TSI på 190 hästkrafter. Den går mjukt och vibrationsfritt genom hela varvregistret och drar kraftigt från lågvarv tack vare direktinsprutning och turboövarladdning.

Tillsammans med den sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp får man en omedelbar och markant acceleration när man trampar ner gaspedalen. Som det ska vara på en sportig vagn!

Bilens kompakta dimensioner medför inga nackdelar när det gäller köregenskaper och åkkomfort. Styrningen är föredömligt lugn och exakt genom hela fartregistret. Kurshållningen är opåverkad av vägbanans ojämnheter och antisladdsystemet är programmerat för ett sent ingripande, precis som det ska vara på en sportig bil, och hinner inte alltid med att rädda situationen när det är riktigt halt.

Men med en knapptryckning kan man dock koppla ur antisladdsystemet om man får ett anfall av extra sportighet. Det gäller alltså att vara förberedd på gammaldags sladdparering och veta hur mycket och hur snabbt man ska styra emot för att häva sladden!

Karossen är tillräckligt hög för att man ska komma obesvärat i och ur bilen. Innanför den stora bakluckan finns det ett lagom rymligt och lättlastat bagagerum.

Karossen är tillräckligt hög för att man ska komma obesvärat i och ur bilen. Innanför den stora bakluckan finns det ett lagom rymligt och lättlastat bagagerum. Foto: Ian Maasing

Trampar du gaspedalen i golvet och låter motorns alla 320 Newtonmeter i vridmoment fördelas på de fyra hjulen, i detta fall med fulldubbade specialdäck med 400 dubb i varje däck, sticker T-Roc iväg ordentligt i det närmaste utan hjulspinn eller sneddragning hur hårt man än gasar. Den sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp är tätt stegad och det tar inte många sekunder på varje växel innan nästa växel läggs i. Men varvar man upp motorn genom växlarna skjuter bensinförbrukningen i höjden. Den kan bli 1,5-1,8 liter milen vid så dynamisk framfart!

Under vår provkörning på nordsvenska vintervägar på fast mark och på 70 centimeter tjock sjöis övertygade T-Rocs vägegenskaper. Med möjlighet att ställa in olika körprogram kan man påverka bilens uppträdande på halt underlag. Ställer man dessutom om antispinn- och antisladdfunktionen ASR/ESP till sportläge får man bilen att dansa på lämpligaste sättet ute på en isbana. Med Sportläget får bakhjulen chans att driva kraftigare än framhjulen i kurvor och hjälper på så sätt bilen att sladda ut med bakvagnen. Riktigt kul ute på en isbana!

Tack vare sin låga vikt, sina kompakta yttermått och sina stabila hjulupphängningar följer T-Roc förarens rattningar på bråkdelen av en sekund och det är inte svårt att hålla samma tempo på isbana som mången dyrare sportbil.

Förarstolen är inte alltför sportigt skålad och kan hissas riktigt högt upp så att man får en god översikt framåt och åt sidorna. Bakåt får man hjälp av backkameran. Instrument och knappar håller övertygande Volkswagen-nivå. Foto: Ian Maasing

Förarstolen är inte alltför sportigt skålad och kan hissas riktigt högt upp så att man får en god översikt framåt och åt sidorna. Bakåt får man hjälp av backkameran. Instrument och knappar håller övertygande Volkswagen-nivå. Foto: Ian Maasing Foto: Ian Maasing

Volkswagen T-Roc finns ute hos handlarna nu. Tre bensinmotorer och två dieslar, framhjuls- alternativ fyrhjulsdrift, manuell alternativ automatisk växellåda. Bensinmotorerna är på 115, 150 och 190 hästkrafter och dieslarna på 150 och 190 hästkrafter. Priset för instegsmodellen med bensinmotor på 115 hästkrafter, framhjulsdrift och manuell växellåda börjar på 214 900 kronor. Testbilen med 190 hästars bensinmotor, fyrhjulsdrift och sjuväxlad DSG-automatlåda och diverse extrautrustning startar på 289 900 kronor.

Publicerad 19 March 2018 07:00