Mercedes GLC 220 d: Angenäm bekantskap

TEST.

Tycker du att en Mecedes C-Klass Kombi är alltför sportigt låg? Ta då en närmare titt på GLC, som helt fräckt kan sägas vara en mera människovänlig version av C-Klass Kombi! Den är människovänligare tack vare sina rejält höga dörröppningar och bekvämt höga säten. Det krävs inga gymnastiska övningar för att komma i och ur bilen!

Av
Ian Maasing

Precis som andra mellanstora suvar bjuder Mercedes GLC på en rymlig och luftig interiör tack vare den väl tilltagna takhöjden. Man sitter avslappnad både fram och bak och njuter av den förhållandevis tysta gången och behagliga fjädringen, säkerligen extra behaglig tack vare de mjuka odubbade vinterdäcken, med dimensionen 235/60 R 18.

Bakom det delat fällbara baksätet går det att stuva en hel del väskor och baggar, men vill man få plats med skidor eller annat långsträckt måste man fälla baksätets mittdel. Under lastrummets golv fann vi tyvärr inget reservhjul eftersom Mercedes tycker att det räcker med en nödreparationssats.

Bilen går behagligt men inte gungigt fjädrad på blandad vägkvalitet. Testbilens tysta, dragkraftiga och välbalanserade dieselfyra levererar hela 400 Newtonmeters vridmoment, läs drivkraft, till den snabbt och mjukt växlande nioväxlade automatlådan och vidare ut till de fyra permanent drivande hjulen, 4MATIC på Mercedes-språk. Vi noterade 0,65-0,75 liter per mil i vinterväder. Ett riktigt bra värde på en så stor och tung bil.

Bekvämt höga dörröppningar, och en tillräckligt hög sittställning så att föraren och de övriga ombordvarande får en bra överblick.

Bekvämt höga dörröppningar, och en tillräckligt hög sittställning så att föraren och de övriga ombordvarande får en bra överblick. Foto: Ian Maasing

Vridmomentet räcker till för kvicka omkörningar och snabba backtagningar. Bilen svarar snabbt på rattutslagen utan att karossen börjar skvalpa åt höger och vänster och kurshållningen är stadig genom hela det stora fartregistret upp till Autobahnfarter på 160-170 km/h!

Kurshållningen är säker och styrningen lugn. Antisladdsystemet griper in tidigt och kraftigt, precis som det ska göra för att hindra en högbyggd suv att sladda på tvären och välta!

Härlig förarplats med en lagom slät stol som kan hissas tillräckligt högt, en behändig ratt, praktisk startnyckel och lättavlästa visarinstrument. Och mittemellan rundinstrumenten kan man se den låga bränsleförbrukningen.

Härlig förarplats med en lagom slät stol som kan hissas tillräckligt högt, en behändig ratt, praktisk startnyckel och lättavlästa visarinstrument. Och mittemellan rundinstrumenten kan man se den låga bränsleförbrukningen. Foto: Ian Maasing

Den väl tilltagna markfrigången, omkring 20 centimeter, och den permanenta fyrhjulsdrivningen ger betydligt bättre framkomlighet genom snödrivor än med den lågbyggda släktingen C-Klass Kombi.

Summa summarum är Mercedes GLC ett angenämt och vardagspraktiskt fortskaffningsmedel i samma prisklass som sina konkurrenter Audi Q5, BMW X3 och Volvo XC60.

Fakta

Mercedes GLC 220 d 4MATIC

Tillverkad i: Tyskland.Typ: 5 dörrars 5 personers suv.

Mått/Vikt: längd 466 cm bredd 189 cm, höjd 166 cm axelavstånd 287 cm, tank 50 alt 66 l tjänstevikt fr 1945 kg.

Motor: 4 cyl 2143 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 170 hk/125 kW, vridmoment 400 Nm–1600 r/m.

Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift, 4MATIC, 9-växlad automat.

Hjulupphängning: fram fyra länkarmar, bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,8 m.

Bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km vid bl körning.

CO2: 129 g/km.

Prestanda: 210 km/h, 0-100 km/h 8,3 sek.

Fordonsskatt: 2.041 kr.

Pris: fr 422.900 kr.

Testbilens pris: 502.350 kr.

Publicerad 05 March 2018 07:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen