Ny Opel Insignia Sports Tourer: Femmeters kombin

TEST.

Nya generationen Insignia Sports Tourer har vuxit med åtta centimeter på längden jämfört med föregångaren. Med längden 499 centimeter är kombin till och med fem centimeter längre än Volvo V90, och erbjuder större utrymmen för de åkande och deras bagage. Framstolarna är nästan lika kroppsriktiga som på Volvo medan baksätet känns bekvämare i Opel. Detaljarbetet är i stora drag lika gediget som på Volvo.

Av
Ian Maasing

Nosen pryds av ett diskret kylargaller, inga konstiga veck går härs och tvärs utmed karossidorna, och bakgaveln på vår testvagn, är mjukt rundad. Enda eftergiften för rådande designtrender är de bakåt avsmalnande sidorutorna, en ganska liten och alltför lutande bakruta.

Även om man mäter drygt 190 centimeter i strumplästen får man plats på de tillräckligt släta framstolarna, som kan hissas upp så mycket att man får en hygglig runtomsikt vid parkeringsmanövrer. Plats för fullvuxna finns även i det delat fällbara baksätet.

Det stora bagagerummet på 560 liter är lättlastat och under den släta golvplattan, i den fullstora hjulbrunnen, finns tyvärr inget reservhjul utan bara en däckreparationssats. Med baksätets ryggstöd nedfäll slukar nya Insignia Sports Tourer 1665 liter bagage, vilket är 130 liter mer än hos föregångaren.

Dieselmotorn på 170 hästkrafter och vridmomentet 400 Newtonmeter driver starkt från lågvarv och den åttaväxlade automatlådan växlar mjukt och snabbt. Ute på landsväg ligger nya Insignia Sports Tourer föredömligt kursstabilt. Styrningen är lugn och man kan ratta bilen med centimeterprecision mellan snövallar och vajerräcken. Kör man alltför friskt genom kurvor ingriper antisladdsystemet ganska tidigt. Vi noterade 0,66 liter per mil vid blandad körning under vår testvecka.

Vår testbil är fylld av assistans- och säkerhetssystem som standard eller som tillval. Exempelvis det automatiska bromssäkerhetssystemet Forward Collision Alert with Collision Imminent Braking, nya adaptiva LED-strålkastarna IntelliLux LED med en räckvidd upp till 400 meter, Head-up display, Lane Keep Assist med automatisk styrkorrigering, ACC, adaptiv farthållare som mäter avståndet till framförvarande fordon och anpassar hastigheten därefter. ACC aktiverar automatiskt nödbromsningen om avståndet minskar plösligt, Infotainmentsystemet IntelliLink R 4.0, massagefunktion i förarstolen etc.

Dessutom var den försedd med FlexRide chassi som ger föraren möjlighet att ställa om stötdämparnas styvhet, servostyrningens känslighet, gasresponsen samt växlingspunkter i tre lägen: Standard, Sport eller Tour.

Sammanfattningsvis är nya Opel Insignia Sports Tourer större än sin föregångare, både utvändigt och invändigt. Fylld med en massa assistans- och säkerhetssystem ligger den i nivå med sina medtävlare och prismässigt med alla tillval slår den de flesta med hästlängder. Så om du nu ska ha en kombi, och det vill ju fortfarande de flesta svenskar av registreringsstatistiken att döma, är nya Opel Insigna Sports Tourer ett bra kombialternativ.

Faktaruta

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi

Tillverkad i: Tyskland.

Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.

Mått/Vikt: längd 499 cm bredd 186 cm

höjd 150 cm axelavstånd 283 cm

tank 62 l tjänstevikt fr 1772 kg.

Motor: 4 cyl 1956 cc

direktinsprutad turbodiesel

effekt 170 hk/125 kW

vridmoment 400 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: framhjulsdrift,

8-växlad automat.

Hjulupphängning: fram fjäderben

bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo

vändcirkel 11,7 m.

Bränsleförbrukning:

5,7 l/100 km vid bl körning.

CO2: 150 g/km.

Prestanda: 220 km/h

0-100 km/h 9,2 sek.

Fordonsskatt: 3.136 kr

Pris: fr 303.900 kr

Testbilens pris: 385.600 kr

Publicerad 03 March 2018 00:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen