Alfa Romeo Stelvio: Första högbyggda Alfan

Rider på suv- och crossovervågen

TEST. Precis som de flesta andra biltillverkare gäller det att ha en eller flera högbyggda modeller i sortimentet för att rida på suv- och crossovervågen. Efter många års modelltorka kan Alfa Romeo äntligen stoltsera med sin första, mellanstora suv med namnet Stelvio.

Av
Ian Maasing

För dig som gått och siktat in dig på den sköna sedanen Alfa Romeo Giulia, men kanske tycker att den är alltför sportigt låg. Ta då en närmare titt på Stelvio, som helt fräckt kan sägas vara en mera människovänlig version av Giulia! Den är människovänligare tack vare sina rejält höga dörröppningar och bekvämt höga säten. Det krävs inga gymnastiska övningar för att komma i och ur bilen!

Men, hur är det med storleken? Är inte Stelvio en sådan där hotande stor suv, som slukar en massa bränsle och släpper ut en massa koldioxid och andra omdiskuterade gaser? Det är den inte alls! Stelvio är bara fem centimeter längre än släktingen Giulia och mäter 469 centimeter i längd.

Den goda överblicken från den höga förarpositionen, den måttliga längden och den lättgående ratten gör bilen överraskande lätthanterlig på trånga parkeringar. Det är bara sikten snett bakåt som störs av de breda bakre stolparna. Men med hjälp av backkameran får man nödvändig hjälp med sikten akterut.

Precis som andra suvar bjuder Stelvio på en rymlig och luftig interiör tack vare den väl tilltagna takhöjden. Man sitter avslappnad både fram och bak, och njuter av den fasta, men ändå behagliga fjädringen, säkerligen extra behaglig tack vare de lite mjukare vinterfriktionsdäcken.

Kurshållningen är säker och styrningen lugn. Forcerar man Stelvio griper antisladdsystemet in tidigt och kraftigt, precis som det ska göra för att hindra en högbyggd suv att sladda på tvären och välta!

Den väl tilltagna markfrigången på 20 centimeter och den permanenta fyrhjulsdriften ger betydligt bättre framkomlighet genom snödrivor än med den lågbyggda familjemedlemmen Giulia.

Men blir inte bränsleförbrukningen avskräckande hög? Jovisst blir den märkbart högre än för Giulia, men aldrig oanständigt hög! Testbilens fyrcylindriga diesel som kommer från moderbolaget FCA, Fiat Chrysler Automobiles, nöjde sig med 0,75-0,85 liter per mil blandad körning.

För dig som önskar mer av denna suv finns det den supersportiga versionen Quadrifoglio på 510 hästkrafter som accelererar från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder och hör till de snabbaste i sin klass som rundat gröna helvetet, Nürburgring i Tyskland.

Fakta

Alfa Romeo Stelvio 2.2/210 hk

Tillverkad i: Italien.

Typ: 5 dörrars 5 personers SUV.

Mått/Vikt: längd 469 cm bredd 190 cm

Höjd 167 cm axelavstånd 282 cm

Tank 58 alt 64 l tjänstevikt fr 1897 kg

Motor: 4 cyl 2143 cc direktinsprutad turbodiesel

Effekt 210 hk/154 kW

Vridmoment 470 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift

8-växlad automat.

Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar bak multilänk

Styrning: kuggstång/elservo

Vändcirkel: 11,7 m.

Bränsleförbrukning:4,8 l/100 km vid bl körning

CO2: 127 g/km

Prestanda: 215 km/h

0-100 km/h 6,6 sek

Fordonsskatt: 1.937 kr

Pris: fr 452.000 kr

Testbilens pris: 586.900 kr

Publicerad 01 March 2018 22:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen