Honda Jazz: Uppjazzad och ansiktslyft

PROVKÖRNING.

Honda är frifräsaren bland de stora biltillverkarna. Företaget konstruerar motorer och övrig teknik efter egna idéer och köper inget från andra bilfabriker. Likaså designar Honda karosserna efter eget huvud. Den ansiktslyfta och teknikuppgraderade Jazz som lanseras i mars är ett typiskt exempel på detta.

Av
Ian Maasing

Nya Jazzen har i stort sett samma design som föregångaren. Undantaget är några partier i fronten och baktill som fått en mer dynamisk form. Som tidigare är längden behändiga 400 centimeter och bredden parkeringsplatsvänliga 169 centimeter. Höjden är 155 centimeter, vilket är tillräckligt högt för att man utan några besvär kan stiga i och ur såväl till de vilsamma framstolarna som till det rymliga baksätet.

Precis som på föregångaren kan baksätet fällas ned på olika sätt så att man får ett mycket flexibelt och stort bagageutrymme. Störst i klassen. Är baksätet uppe är bagageutrymmet småvagnslitet och rymmer 354 liter. Maximalt kan utrymmet bakom framstolarna bli hela 1 314 liter vilket gör att det går att stuva in riktigt stora paket från köpcentret.

Både basmodellens 1,3-liters bensinmotor på 102 hästar och testbilens nya 1,5-liters bensinmaskin på 130 hästar surrar villigt upp i varv när du trampar ordentligt på gaspedalen. Dribblar du lätt med högerdojan och smeker den sexväxlade manuella lådan går bilen vi provkör miljövänligt snålt. Färddatorn visade mellan 0,60 och 0,63 liter per mil vid normal landsvägskörning i 14 graders värme. Det är inga problem att hänga med i snabb motorvägstakt, men då ökar förstås bensinförbrukningen något.

Till båda motorversionerna kan man få en sexväxlad manuell låda eller CVT-låda, alltså en automatisk växellåda med en stålrem gående mellan två omställbara remhjul. Med manuell växellåda är den deklarerade bränsleförbrukningen för standardmotorn 0,50 liter per mil och koldioxidutsläppet 116 gram per kilometer. Den större motorn förbrukar 0,59 liter milen och har koldioxidutsläppet 133 gram per kilometer.

Väljer du den automatiska CVT-lådan blir de deklarerade förbrukningssiffrorna lägre. Den lilla motorn förbrukar 0,46 liter per mil med koldioxidutsläppet 106 gram per kilometer och den större 0,59 liter per mil med koldioxidutsläppet 124 gram per kilometer.

Bilen är lättmanövrerad i stan tack vare sina små yttermått och goda runtomsikt. Testbilens backkamera gav extra bra överblick bakåt. På landsväg är nya Jazz kursstabil, med lugn och exakt styrning. Blir du överenergisk ingriper antisladdsystemet tidigt och verksamt precis som det ska vara på en anständig familjevagn.

I nya Jazz har Honda utrustat bilen med diverse assistans- och säkerhetssystem. Som standard finns till exempel City Brake Active System som ska undvika eller minska kollisioner i hastigheter upp till 32 km/h.

Sverigepremiären blir i mars. Priset för 1,3-litersmodellen med manuell växellåda börjar på 154 500 kronor och 1,5-litersversionen med manuell växellåda startar på 187 500 kronor. Den automatiska CVT-lådan kostar 12 000 kronor extra.

Publicerad 19 February 2018 15:58

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen