Sjusitsig Tiguan med maffigt utseende

TEST.

Tänk vad ögat kan lura en! Volkswagen Tiguans förlängda, sjusitsiga version, den med modellbeteckningen Allspace, är åtta centimeter kortare än den nära släktingen Volkswagen Passat Alltrack, men bara en centimetern bredare. Ändå ser den betydligt större ut än Passat Alltrack. Det är inte bara de extra 14 centimeter i höjd som gör det, utan även ett maffigare utseende.

Av
Ian Maasing

Men ta det där med sjusitsighet med många nypor salt! En vuxen kan knappt åla in till de två bakre stolarna och sitter där med knäna uppe vid hakan och skenbenen dikt an mot mellansätets ryggstöd. Man bör inte vara längre än 130-150 cm för att kunna sitta människovärdigt i de bakre stolarna.

De i mellansätet, som går att skjuta i längdled, har däremot gott om utrymme. Och de stiger obesvärat i och ur genom de höga dörröppningarna. Samma gäller för dem i framstolarna.

Används de bakre stolarna förvandlas det annars ganska rymliga bagagerummet till ett ganska påvert dito rymmande ett par mindre väskor eller 230 liter. Fäller man ned stolarna, vilket går sekundsnabbt med en hand, stjäl de en hel del av bagagerummets höjd men ger ändå rymliga 700 liter. Längst ned i bagagerummets källarvåning, under diverse golvplattor, finns ett nödreservhjul. Det tackar vi för!

Den goda översikten man får från den höga förarplatsen plus en lättgående styrning gör bilen lätthanterlig på trånga parkeringar. Och den går kursstabilt och med en lugn styrning genom hela fartregistret. Antisladdsystemet ingriper ganska tidigt och resolut, precis som det ska på en högbyggd bil. Åkkomforten är god i de svenska 90-120 km/h med fjädringen slukande de stora groparna i vinterskadad asfalt.

Testbilen har den snåltrimmade 190-hästkraftersdieseln med vridmomentet 400 Newtonmeter vid 1900 varv/min parad med en sjustegad automatlåda av dubbelkopplingstyp, DSG-låda på Volkswagen-språk. Motorn samarbetar fint med den snabbt och omärkligt mjukt växlande lådan och det är inga problem med att krypköra bilen i stökig stadstrafik eller dra iväg på en kurvig och backig landsväg eller snabb motorväg.

De breda däcken med dimension 235/50 R19 verkar dock inte rulla särskilt lätt varför vi hade svårt att pressa ned bränsleförbrukningen under 0,75 liter milen trots bland annat frihjulsfunktion när man lättar på gaspedalen och start/stoppautomatik när man stannar vid rödljus. Vid sportigare körning, som bilen lockar till, kunde förbrukningen sticka upp mot 0,85 liter milen. Motorn klarar redan nu avgasnormen enligt Euro 6d.

Precis som sitt lillasyskon har Tiguan Allspace många av de senaste assistans- och säkerhetssystemen som standard eller som tillval.

Under några decemberdagar för ett par veckor sedan kunde vi njuta av sydsvensk vinter med upp till 20 centimeter djupt snötäcke på Hallandsåsen. Den permanenta fyrhjulsdriften från BorgWarner, tidigare Haldex, tillsammans med en markfrigång på 20 centimeter gav mycket god framkomlighet i vinterväglag.

Sammanfattningsvis är Tiguan en praktisk och vällyckad suv. Näst efter Volvo XC60 Sveriges populäraste suv. Och för familjer med större utrymmesbehov lämpar sig den förlängda versionen Allspace ypperligt. Utrustar man bilen så mycket som testbilen, hamnar priset snabbt i närheten av en halv miljon kronor. Så det gäller att navigera klokt bland tillvalen för att inte bli skinnad.

FAKTA

Tillverkad i: Mexiko.

Typ: 5 dörrars 5-7 personers SUV.

Mått/Vikt: Längd 470 cm bredd 184 cm, höjd 167 cm axelavstånd 279 cm, tank 60 l, tjänstevikt fr 1960 kg.

Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 190 hk/140 kW, vridmoment 400 Nm–1900 r/m.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 7-växlad DSG-automat.

Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.

Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,9 m.

Bränsleförbrukning: 5,9 l/100 km vid blandad körning.

CO2: 153 g/km.

Prestanda: 210 km/h.

0-100 km/h 8,6 sek.

Fordonsskatt: 3 293 kronor.

Pris: Från 375 000 kronor.

Testbilens pris: 474 150 kronor.

Publicerad 01 February 2018 00:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen