Volvo XC40: Spännande nykomling

PROVKÖRNING.

Suvar eller stadsjeepar är stora och klumpiga och kräver mera utrymme än vanliga bilar, eller hur? Fel, tar man en mellanstor suv som exempelvis Volvo XC40 och dess främsta medtävlare Volkswagen Tiguan, är de inte större och klumpigare än vanliga mellanklassbilar.

Av
Ian Maasing

Man har en bra översikt från sin höga sittplats och kan utan större problem styra in suven i trånga gränder eller snäva parkeringar. Det enda besvärliga är den begränsade närsikten bakåt och den något stora vänddiametern. Det gäller såväl för XC40 som för Tiguan.

De höga dörröppningarna och de släta sätena, framstolarna har bara obetydliga sidovalkar, gör det så lätt att kliva i och ur XC40. Man sitter vilsamt därframme om man är kortare än 190 centimeter. Längre personer skulle nog föredra några centimeter längre sittdyna. Det är högt i tak och de i framsätet slipper att få defrosterluft i ansiktet.

Baksätet rymmer tre inte alltför bredrumpade personer, med plats för knäna bara inte framstolarna är långt tillbakaskjutna. Bagageutrymmet är stort och lättlastat. Behöver man få in något riktigt högt sänker man den lösa golvplattan i sitt lägsta läge. Något reservhjul ingår inte i standardutrustningen men ett nödhjul finns som tillval, som onekligen är till större nytta än en reparationssats om man får punktering ute på en öde svensk landsväg.

På landsväg kommer XC40 till sin fulla rätt. Den går med stadig kurshållning såväl på spårig asfalt som gropig grusväg, med en föredömligt lugn men samtidigt centimeternoga styrning. Blir vägen krokigare kan man nästan glömma bort att man kör en suv. XC40 svänger nämligen förvånansvärt piggt i och ur kurvor. Blir man för vild dämpar det effektivt ingripande antisladdsystemet framfarten.

Den permanenta fyrhjulsdrivningen, med en BorgWarner/Haldexkoppling elektroniskt fördelande mera drivkraft till bakhjulen om framhjulen vill spinna loss, och den stora markfrigången på 21 centimeter gör att XC40 tar sig lätt fram på gropiga, spåriga skogsstigar. Eller drar ett rejält häst- eller båtsläp uppför en grussluttning.

Vid vår provkörning hade vi möjlighet att köra de två motorstarkaste bensin- och dieselversionerna med fyrhjulsdrift och åttaväxlad automatlåda. Den drivstarka och smidiga 190 hästars dieseln, XC40 D4 AWD, lämpar sig bäst för den praktiskt lagda, ekonomiskt sinnade föraren och den pigga bensinaren, XC40 T5 AWD, på 247 hästkrafter passar föraren med sportiga ambitioner som vill uppleva sugande acceleration ur kurvorna eller vid omkörningar.

Precis som sina storasyskon XC60 och XC90 ska XC40 erbjuda högsta möjliga säkerhet. Här finns i stort sätt allt vad gäller assistans- och säkerhetssystem som standard eller som tillval. City Safety som är samlingsnamnet för Volvos alla automatiska bromsfunktioner har kompletterats med en ny styrassistansfunktion, är standard.

Vid lanseringen i slutet av första kvartalet i år erbjuds XC40 med fler motoralternativ både med framhjuls-(FWD) och fyrhjulsdrift(AWD).

Priset på instegsmodellen, Volvo XC40 T3 FWD, med framhjulsdrift, manuell växellåda och en bensinmotor på 156 hästkrafter startar på 296 000 kronor. XC40 D3 FWD med framhjulsdrift, manuell växellåda och dieselmotor på 150 hästkrafter börjar på 312 000 kronor. De två provkörda modellerna kostade från 398 900 kronor för XC40 D4 AWD och 416 900 kronor för XC40 T5 AWD. Längre fram kommer även en plug-in hybrid och en helt elektrisk version att erbjudas. Övriga modeller är inte prissatta.

Publicerad 24 January 2018 00:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen