Ny Ford EcoSport: Knubbig liten suv

PROVKÖRNING.

Enligt flera framtidsstudier och diverse prognoser som bilindustrin gör kommer crossover- och suvförsäljningen stå för 34 procent av den totala nybilsförsäljningen i Europa 2020. Trenden är solklar. Det är en crossover eller en suv som gäller. Ford som är gammal i gamet har både stort och smått att välja på.

Av
Av Ian Maasing

För ett par år sedan lanserades småsuven Ford EcoSport och i slutet av förra året presenterades en uppdaterad version, som numera byggs i Rumänien. Den knubbiga karossen består och efter det lilla ansiktslyftet har den fått designelement som påminner om de övriga Ford-modellerna.

Nya EcoSport är riktigt vardagsduglig. Med sina 410 centimeter i längd och 177 centimeter i bredd tar den minimal plats på gatan. Man kliver obesvärat i och ur den eftersom karossen är välgörande 165 centimeter hög och har höga och kantiga dörröppningar. Dörrarnas utsidor är förresten skyddade av breda plastlister, verkligen vardagspraktiskt.

Väl inne i den luftiga kupén, sitter man bra på de lagom höga och släta sätena. Föraren har en ostörd överblick runt om och det är enkelt att ratta in bilen på trånga parkeringar. Lastutrymmet bakom baksätet är ganska litet, men det går snabbt att fälla ned baksätet helt eller delvis.

Den stora bakluckan eller rättare sagt bakdörren öppnar via gångjärn på vänster sida. Det kräver extra stort utrymme bak. Dörrtröskeln är tillräckligt hög när golvet är i sitt nedersta läge för att hindra saker att ramla ut när man öppnar luckan.

Nya Ford EcoSport finns med framhjulsdrift eller med elektroniskt styrd fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift kostar cirka 15 000 kronor extra. På den framhjulsdrivna versionen är markfrigången 19 centimeter, medan den på den fyrhjulsdrivna dieselversionen är 16 centimeter.

Av de två testbilar som fanns vid vår provkörning övertygade versionen med framhjulsdrift och den lilla överladdade trecylindriga bensinmotor på 125 hästkrafter. Tillsammans med den sexväxlade automatlådan, som växlar mjukt, pinnar bilen på med god kurshållning och lugn styrning. Antisladdsystemet griper in tidigt och kraftigt, precis som det ska på en vardagsbil. I de dämpade svenska farterna är ljudnivån och fjädringskomforten bra.

Den andra testbilen med en fyrcylindrig dieselmotor på 125 hästkrafter och 300 Newtonmeters vridmoment, fyrhjulsdrift och en sexväxlad manuell låda kändes mer dragkraftig och tog sig fram utan problem på smala och branta bergsvägar. Men räkna inte med att den kan dra några tyngre släp. Bilen är ju i sig i lättaste laget och fyrhjulsdrivningen är inte dimensionerad för sådana påfrestningar.

Båda versionerna är bränslesnåla. Den deklarerade förbrukningen är 0,58 liter per mil för bensinaren med automatlåda och 0,45 liter milen för dieseln med fyrhjulsdrift.

Instegsmodellen med 100 hästkrafters bensinmotor kostar från 169 900 kronor med manuell växellåda. Väljer man 125 hästaren med automatlådan stiger priset till 203 550 kronor, men har då också en högre utrustningsnivå. Den starkare 140 hästaren kostar från 211 300 kronor. Dieselversionen var inte prissatt vid pressläggningen. Lanseringen sker i slutet av februari.

Publicerad 22 January 2018 00:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen