Ny Dacia Duster: Helt omarbetad budgetsuv

PROVKÖRNING.

Tvärt emot alla experters prognoser har lågprisbilar från rumänska Dacia lockat många köpare på den europeiska marknaden. Se bara på den kompakta suven Duster. Sedan lanseringen 2010 har drygt en miljon bilar sålts. Och nu, när plånboksfrågorna får en allt större betydelse för många av oss, ökar naturligtvis Dacias lockelse.

Av
Ian Maasing

Dessutom uppkommer frågan om vad du har bilen till? Är bilen det praktiska fortskaffningsmedlet som tar dig dit du vill när du vill och med det sällskap du vill? Har du den inställningen så är den nya, kompakta lågpris-suven Dacia Duster ett gott val!

Den helt omarbetade andra generationen Duster har precis som tidigare suvens höga kaross som ger ett lätt insteg och en vilsamt hög sittställning, och för chauffören en god överblick över omgivningen. Interiören är luftig och dragfri, man slipper ju ifrån en sportigt lutande vindruta som leder defrosterluften rakt i ansiktet.

De nya framstolarna ger en komfortabel känsla. Det är bara om de därframme är längre än 185 centimeter och skjuter sina stolar längst bak som det blir bentrångt därbak. En femte, inte alltför axel- eller rumpbred person kan klämma in sig på baksätet mittdel.

Bagagerummet bakom det uppfällda baksätet är stort och har tack och lov en tröskel så att grejor inte ramlar ut när man öppnar den stora bakluckan. I stället för att placera ett riktigt reservhjul i en djup hjulbrunn finns ett riktigt reservhjul placerat under bakdelen av karossen. Bra mycket bättre en ynklig nödreparationssats. Med det delade baksätet helt nerfällt blir lastutrymmet gigantiskt. Hela 1623 liter!

Motorprogrammet omfattar två bensinmotorer. En 1,6-liters på 115 hästkrafter och en 1,2-liters direktinsprutad, turboöverladdad på 125 hästar samt en diesel, med en 1,5-liters motor på 110 hästkrafter.

Till dieselmotorn med framhjulsdrift kan man få en sexväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Med den snåla dieselmotorn, framhjulsdrift och en sexväxlad manuell växellåda har man lyckats pressa ner förbrukningen till 0,44 liter per mil och 115 g/km koldioxid. Den snålaste bensinmotor nöjer sig med 0,62 liter per mil och 138 g/km koldioxid.

Vid vår provkörning hade vi möjlighet att provköra nya Duster med den fyrcylindriga dieselmotorn med framhjulsdrift och automatlåda samt versionen med fyrhjulsdrift och sexväxlad manuell låda.

Precis som i första generationens Duster härstammar tekniken till stor del från Dacias moderföretag Renault. Det är alltså välbeprövade komponenter som ger bilen säkra köregenskaper och förvånansvärt god åkkomfort genom hela fartregistret. Bilen går kursstabil i såväl svenska maxfarten 120 km/h som i högre autobahnfarter kring 140 km/h.

Har man felbedömt en kurva och susar in alltför snabbt, ingriper antisladdsystemet ganska tidigt och bestämt, precis som det ska vara på en hög suv.

Testbilens diesel driver bra från vardagslåga varvtal och nya Duster hänger utan vidare med i snabb motorvägstrafik. Kör man så går dock bränsleförbrukningen upp till dryga 0,7 liter milen mot knappa 0,6 liter milen vid blandad körning.

Den goda markfrigången och den andra testbilen med fyrhjulsdrift, med den lågt växlade första växeln, gör att bilen kryper fram sakta men säkert på den lerhala terrängbanan som vi obekymrat tog oss fram igenom. Detta även om hjulen var skodda med finmönstrade och därmed tystgående gatudäck.

Så långt är allt okej. Men hur är det med det låga priset, minst 50 000 kronor under det för en etablerad västeuropeisk suv? Ser inte nya Duster påver ut? Nej, utifrån sett är det inget som skiljer den från en fullpris-suv. Och inredningen ger inte heller ett dystert intryck om man nu inte tycker att det måste vara en mjuk yta på instrumentpanelens plast och en massa ögonirriterande blanklister runt instrumenten.

Priset på instegsmodellen med 115 hästkrafters bensinmotor och framhjulsdrift börjar på

99 900 kronor. Samma motor men med fyrhjulsdrift startar på 129 900 kronor. 125 hästars bensinaren med framhjulsdrift kostar från 136 900 kronor och samma motor med fyrhjulsdrift från 151 900 kronor. Dieselversionen med framhjulsdrift och manuell växellåda kostar från 144 900 kronor och med automatlåda från 159 900 kronor. Dieselversionen med fyrhjulsdrift och manuell växellåda kostar från 159 900 kronor. Lansering sker i slutet av januari.

Publicerad 19 January 2018 00:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen