Citroën Grand C4 Picasso: Snål och bekväm familjebil

TEST.

Citroën Grand C4 Picasso är en praktisk och bekväm familjebil. Längden är moderata 460 centimeter vilket gör bilen hyggligt lättmanövrerad på trånga parkeringar och smala villagator. Höjden är rejäla 164 centimeter och bredden 183 centimeter varför det är gott om plats såväl i framstolarna som i de tre ställ- och fällbara mittstolarna.

Av
Ian Maasing

Testbilen har liksom alla i Sverige sålda Grand C4 Picasso två extra stolar bak i kofferten. Det är enkelt och lätt att fälla stolarna upp ur eller ner i lastrumgolvet, men det annars ganska stora lastutrymmet krymper till ett minimum när alla sju sittplatserna används. Dessutom blir det dåligt med fot- och benutrymmet därbak, och det krävs akrobatiska färdigheter för att komma i och ur de här inte särdeles människovänliga sätena.

Det höga taket gör det så dragfritt och luftigt inne i bilen och alla, även de i mellanstolarna, får en god utsikt. Från förarplatsen har man en fin överblick över omgivningen och kan sikta in bilen på smala parkeringar. För min del kan dock den upp mot taket svängda vindrutan göras lägre så att man slipper att köra med de stora solskydden konstant nerdragna för att inte bländas av sol eller gatubelysning.

Den något plottriga instrumenteringen som vi anmärkt på hos föregående C4 Picasso finns fortfarande kvar med digitalt visande instrument mitt på panelen, vilket tvingar föraren att vända blicken från vägbanan. Placeringen och utformningen av många reglage och funktioner finns centralt samlade till en mittplacerad pekskärm. Här finns funktioner för värme och ventilation, navigation, media, etc, som kräver viss inlärningstid.

Testbilen är extrautrustad med massagefunktion i framstolarna. Skönt för ömma ryggar. Men se till att ta av tjocka jackan om du vill känna massagen. På passagerarstolen finns ett förlängt benstöd för maximal komfort(tillval).

Citroëns behagliga lilla dieselmotor kopplad till en sexväxlad automatlåda gör att bilen löper tyst och komfortabelt genom hela fartregistret och trycker man försiktigt på gaspedalen går det faktiskt att köra den stora, rymliga bilen under 0,6 liter milen. Och det med odubbade vinterdäck med dimensionen 205/55 R17.

Acceleration är riktigt pigg och drivkraften räcker till för de flesta av oss i den lugna svenska trafikrytmen. Säker kurshållning i sig och lugn styrning. Lugn i nödmanövrer varför antisladdsystemet sällan behöver ingripa och när det gör så blir det diskret men verksamt!

Sammanfattningsvis bjuder Citroën Grand C4 Picasso i gammal god fransk stil på en väl avvägd blandning av komfortabel fjädring och stabila köregenskaper till ett konkurrenskraftigt pris. Fortfarande med egna karaktärsdrag på gott och ont. Snål som få i verklig trafik. Den klassas dessutom som miljöbil varför man slipper betala fordonsskatt de första fem åren.

SNABBFAKTA

Tillverkad i: Spanien.

Typ: 5 dörrars 5-7 personers Kombi.

Mått/Vikt: längd 460 cm bredd 183 cm, höjd 164 cm axelavstånd 284 cm, tank 55 l, tjänstevikt från 1625 kg.

Motor: 4 cyl 1560 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 120 hk/88 kW, vridmoment 300 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad automat.

Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel.

Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,0 m.

Bränsleförbrukning: 4,0 l/100 km vid blandad körning.

CO2: 106 g/km.

Prestanda: 188 km/h.

0-100 km/h 11,5 sek.

Fordonsskatt: 1 103 kr.

Pris: Från 259 900 kronor.

Testbilens pris: 314 900 kronor.

Publicerad 15 January 2018 00:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen