Audi A4 Avant g-tron: Gedigen miljövän

TEST.

Audi A4 Avant finns nu i tre miljöbilsversioner: dieseln 2.0 TDI ultra på 150 hästkrafter som förbrukar 0,40 liter milen och släpper ut 104 gram koldioxid per kilometer, den starkare dieselversionen på 190 hästkrafter som förbrukar 0,41 liter milen och släpper ut 106 gram koldioxid per kilometer samt gasversionen g-tron som går både på fordonsgas alternativt bensin.

Av
Ian Maasing

De dieseldrivna versionerna är äkta snåljåpar och behöver inte tankas så ofta eftersom de förbrukar minimalt med bränsle hur man än kör. Veckans testbil, gasversionen Audi A4 Avant g-tron, använder fordonsgas, CNG, som är en förkortning för engelska Compressed Natural Gas, ger också miljöbilsförmåner och går lika smidigt på bensin som fordonsgas, men har ett mindre lastrum eftersom tre av de fyra stora gastankarna sitter under lastrummets golv som därmed hamnar fyra centimeter högre. I praktiken innebär det att lastvolymen minskat till 415 liter för g-tron istället för 505 liter i vanliga A4 Avant.

Gastankningen är i sig inte nämnvärt krångligare än bensintankningen och tar bara några minuter längre tid. En gasfyllning ska enligt tillverkaren räcka till 500 kilometer om det nu är tillräckligt högt tryck, cirka 200 bar, i gaspumpen. Vi kom i genomsnitt 350 kilometer på en gastankning.

Men att hitta de ganska få gasstationerna kan vara tidsödande om man är ute på en långresa. Tack och lov har Audi en bensintank på 25 liter varför man kommer upp till 350 km på bensin sedan gasen sinat.

I dagarna debatteras det en hel del om hur det egentligen är med fordonsgasen och dess miljövänlighet. För att inte gasen ska ta slut i pumparna blandas nämligen den från reningsverk och soptippar kommande, miljövänliga biogasen (rötgasen) med fossil naturgas. Enligt branschorganisationen Energigas, erbjuds gaskunderna i genomsnitt 70 procent biogas vid pumparna. Motorns utsläpp av nybildad koldioxid blir därför inte alltid är så lågt som när man kör enbart på biogas.

Kör man A4 Avant g-tron enbart på biogas blåser det ut bara ”återanvänd” koldioxid ur avgasröret. Utsläppet av nybildad koldioxid är noll eftersom inte bensin, dieselolja, naturgas eller annat fossilt bränsle har förbränts inne i motorn. Det har dock använts fossilt bränsle vid produktion av biogas varför Audi räknat ut att utsläppet av nybildad koldioxid trots allt är cirka 20 gram per körd kilometer.

Men var tankar du biogas/naturgas? När detta skrivs så finns det 170 publika gasmackar i Sverige. Många av dessa är fortfarande placerade på annan plats än de vanliga bensinmackarna, varför man måste åka och tanka på två olika ställen. Gasmackarna finns i huvudsak i storstäderna, utmed Europavägar och större huvudleder i södra Sverige. Norr om Gävle finns det bara sju gasmackar. Två i Sundsvall, en i Härnösand, en i Östersund, två i Skellefteå samt en i Boden. Symbolen för fordonsgas/CNG börjar dyka upp på informationsskyltarna längsmed de stora Europavägarna. Gå in på www.energigas.se för vidare information.

I övrigt kan sägas att den överladdade, direktinsprutade och indirekt insprutade 2-liters motorn driver nästan lika smidigt och kraftigt från låga varv som en diesel, och att de goda motoregenskaperna gäller oavsett om motorn går på bensin eller gas. Testbilens automatiserade dubbelkopplingsväxellåda med sju växlar samarbetar snabbt och smidigt.

Åkkomforten är av god klass, styrningen är vilsamt lugn och kurshållningen stadig genom hela hastighetsregistret, och antisladdsystemet ingriper ganska tidigt och verksamt utan att göra mycket väsen av sig. Bra programmerat av Audis ingenjörer!

Enligt miljöbilsdefinitionen som gäller till och med 30 juni i år är Audi A4 Avant g-tron en miljöbil. Det innebär att man inte behöver betala fordonsskatt under fem år. Dessutom ger den sänkt förmånsvärde med 40 procent i förhållande till närmast jämförbar bensinmodell, varför det kan vara en intressant tjänstebil. Från och med 1 juli gäller nya bestämmelser och som det ser ut nu innebär det 10 000 kronor i bonus för de som väljer en gasbil.

Fakta

Tillverkad i: Tyskland.

Typ: 5 dörrars 5 personers kombi

Mått/Vikt: längd 473 cm bredd 184 cm, höjd 144 cm axelavstånd 282 cm, tank 25 l bensin, 19 kg fordonsgas, tjänstevikt fr 1670 kg.

Motor: 4 cyl 1984 cc direkt- och, indirektinsprutad turbo bensin/gas, effekt 170 hk/125 kW, vridmoment 270 Nm–1650 r/m.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 7-växlad DSG-automat.

Hjulupphängning: Fram multilänk, bak multilänk.

Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,6 m.

Bränsleförbrukning: Bensin 5,6 l/100 km vid blandad körning.

CO2: 127 g/km; fordonsgas 3,8 kg/100 km.

CO2: 102 g/km.

Prestanda: 221 km/h.

0-100 km/h 8,4 sek.

Fordonsskatt: 360 kr.

Pris: Från 408 300 kronor.

Testbilens pris: 520 500 kronor.

Publicerad 11 January 2018 07:59

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen