Seat Arona: Först ut med kompakt crossover

Hög position ger god överblick

PROVKÖRNING.

För ett år sedan kom första crossovern från Seat. Den kompakta och vardagspraktiska Ateca. Det var också första kompakta crossovern inom Volkswagen-koncernen som precis fått sina efterföljare som Skoda Karoq och Volkswagen T-Roc. Seat blir också först ut med den andra, lite mindre crossovern inom VW-koncernen med namnet Arona.

Av
Av Ian Maasing

Arona är precis som storasyskonet Ateca en korsning med suvens höga nedre del och en kombisedans övre del. Suvkaraktären förstärks av plastbitar på nos, sidor och akter samt en 19 centimeter hög markfrigång.

Karossen på Arona är åtta centimeter längre och tio centimeter högre än på vanliga Seat Ibiza, som den delar plattform med. Tack vare de större måtten blir insteget fram och bak bekvämt. Och sätena är tillräckligt höga och släta för ett vilsamt vardagsbruk. Är man längre än 185 centimeter och skjuter framstolarnas i sitt bakersta läge kan det bli något bentrångt därbak. Bagageutrymmet är hyggligt stort och har ett reservhjul (om ock av typen nödreservhjul) under golvet.

Tack vare den höga positionen får föraren en god överblick av trafiken och kan med den lättgående, men precisa elservostyrningen, enkelt manövrera bilen på trånga parkeringar. Plastutsmyckningen kan i riktigt trånga passager ge ett visst skydd mot plåtskador.

Av de två bilar som fanns vid vår provkörning blev Arona med den trecylindriga bensinmotorn på 115 hästkrafter snabbt favoriten. Redan vid 2000 varv per minut driver den kraftfullt och samarbetar mycket bra med den sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp. På landsväg rullar bilen kursstabilt, komfortabelt och är förvånansvärt pigg.

Den motorstarkare versionen med 150 hästar och en sexväxlad manuell växellåda ger den kompakta bilen ännu piggare fartresurser med gokartliknande köregenskaper. Den här modellversionen väljer den mer krävande föraren med sportiga ambitioner.

Båda motorversionerna är bränslesnåla. Enligt de deklarerade förbrukningssiffrorna, drar den lilla bensinaren med automatlåda 0,50 liter per mil och den större motorn med manuell låda drar 0,51 liter per mil. Vid vår korta provkörning noterade vi förbrukningssiffror mellan 0,60-0,65 liter per mil.

Fjädringen är något åt det sportigt styva hållet, men på slät och fin asfalt går bilarna komfortabelt stabilt. Kurshållningen är stadig och styrningen vilsamt lugn, och råkar man komma för kvickt in i en kurva ingriper antisladdsystemet tidigt och verksamt.

Nya Seat Arona har många assistans- och säkerhetssystem, som standard eller som tillval. Här finns bland annat kollisionsminimerande bromssystemet, Multi-Collision Brake som ska undvika eller minska kollisioner i lägre hastigheter, ACC, adaptiv farthållare, Park Assist som hjälper till att parkera bilen.

Nya Seat Arona tillverkas i Spanien. Motorprogrammet omfattar tre bensinmotorer och två supersnåla dieselmotorer. Till Sverige tas bara Arona med bensinmotorer. Instegsmodellen med den lilla bensinmotorn på 95 hästkrafter kostar från 165 900 kronor med manuell växellåda. Väljer man 115 hästaren med manuell låda kostar den 172 900 kronor och med automatlådan startar priset på 185 900 Väljer man modellen med 150 hästarsmotorn kostar den från 194 900 kronor, men har då också en högre utrustningsnivå. Lanseringen i Sverige sker i slutet av januari 2018.

Sammanfattningsvis en mycket trevlig och praktisk liten crossover som passar både stor och liten, som gammal och ung. Två saker som vi saknade var dock handtagen i taket vid de båda framdörrarna och större yttre backspeglar. Och till sist, skulle både Seat Arona och storasyskonet Ateca fortfarande kännas för små så kommer en större, sjusitsig modell 2018.

I grund och botten är Seat Arona en kompakt och vardagspraktisk crossover med en lugn design som passar in i Seats övriga modellprogram. Bilen är 414 centimeter lång, 178 centimeter bred och 154 centimeter hög.

Publicerad 28 December 2017 00:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen