BMW X3: Bra suv nu ännu bättre

Nya X3 har vuxit till sig mot föregångaren

TEST. BMW:s mellanstora suv X3, på BMW-språk kallad SAV, Sports Activity Vehicle, har nu kommit till generation tre. På avstånd kan det vara svårt att skilja den nya modellen från föregångaren, men kommer man lite närmare ser man en striktare linjeföring samt förändringar på stötfångare, grill, strålkastare och bakljus. Allt lite påminnande om den på lillasyskonet BMW X1.

Av
Ian Maasing

De centimeter som nya X3 har vuxit till sig i längd, bredd och axelavstånd gör att man sitter riktigt rymligt såväl fram som bak. De sportiga framstolarna med många inställningar är något hårt stoppade. Efter en stunds körning sitter man dock riktigt komfortabelt. Baksätet är bekvämt format för två medan den mitt på sätet måste vara smal och kortbent och tåla att sitta hårt och upprätt. Men så är det ju på de flesta bilar.

Bakom det delat fällbara baksätet går det att stuva en hel del väskor och baggar men vill man få plats med skidor eller annat långsträckt måste man fälla baksätets mittdel. Under lastrummets golv fanns tyvärr inget reservhjul, utan bara en nödreparationssats, eftersom BMW tycker att det räcker. Vi tycker dock att en suv ska ha ett reservhjul.

Det är inte bara i storlek som nya X3 har vuxit till sig utan även i fråga om åkkomfort och köregenskaper. Bilen går behagligt men inte gungigt fjädrad på skrovlig svensk vinterväg. Testbilens dragkraftiga och bränslesnåla diesel på 190 hästkrafter och vridmomentet 400 Newtonmeter gör inte mycket väsen av sig. Och till råga på allt väger bilen nästan två ton. Vi kom aldrig ner till bränsledeklarationens 0,54 liter per mil blandad körning, men noterade 0,77 liter milen vid blandad vinterkörning. En bra förbrukningssiffra!

Motorn samarbetar fint med den åttaväxlade automatlådan och den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen. Har bilen grovmönstrade vinterfriktionsdäck kravlar den sig riktigt bra fram genom decimeterdjup nysnö eller på leriga skogsvägar. Markfrigången är 20 centimeter hög varför det ska mycket till för att bilen ska köra fast med underredet. Men den saknar lågväxel och är inte byggd för långvarigt krypande i lera och snö.

Testbilen är fullpackad med säkerhetssystem, förarassistansystem och andra finesser (tillval). Exempelvis Adaptiv farthållare, Steering and Lane Control Assistant, Lane Keeping Assistant, variabel sportstyrning som ändrar på styrutväxlingen, 360 graderskamera med kurvlinjer, head-up-display som visar hastigheten och andra intressanta informationer uppe i vindrutan.

Sammanfattningsvis en mycket vällyckad suv som tack vare många aerodynamiska lösningar, en effektiv dieselmotor och en snabbt, omärkligt växlande automatlåda, som håller motorn inom dess snålaste varvtalsområde inte kräver en massa energi för sin framdrivning, och därmed en massa bränsle. De verkliga konkurrenterna heter Audi Q5, Mercedes GLC och Volvo XC60.

BMW X3 xDrive 20d

Tillverkad i: USA.

Typ: 5 dörrars 5 personers SUV.

Mått/Vikt: längd 471 cm bredd 189 cm

höjd 168 cm axelavstånd 286 cm

tank 60 l tjänstevikt fr 1995 kg.

Motor: 4 cyl 1995 cc

direktinsprutad turbodiesel

effekt 190 hk/140 kW

vridmoment 400 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift

8-växlad automat.

Hjulupphängning: fram fjäderben

bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo

vändcirkel 12,0 m.

Bränsleförbrukning:

5,4 l/100 km vid bl körning

CO2: 142 g/km

Prestanda: 213 km/h

0-100 km/h 8,0 sek

Fordonsskatt: 2.719 kr

Pris: fr 447.000 kr

Testbilens pris: 698.800 kr

Publicerad 13 December 2017 19:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen