Rang Rover Velar: Utmanande crossover

Kombinerar robust suv med aerodynamisk kombi

TEST.

För snart tio år sedan presenterade Land Rover ett spännande framtidskoncept kallad Cross Coupé, som sedermera blev den serieproducerade fräcka, crossovern Range Rover Evoque. Modellen blev snabbt en succé och för många som gått och väntat på något liknande, fast något större, fick sitt lystmäte tillgodosett när Range Rover Velar dök upp på bilsalongen i Genève i våras.

Av
Ian Maasing

Storleksmässigt hamnar nya Velar mitt emellan Range Rover Evoque och Range Rover Sport. Den kan klassas som en crossover, det vill säga en korsning mellan två biltyper. Nedtill är den en robust suv, med plattform från Jaguar F-Pace och överdelen en mera aerodynamiskt rundad kombi.

Den har höga karossidor, en rejäl markfrigång och permanent fyrhjulsdrivning. Luftfjädring med ställbara stötdämpare. Elektroniskt reglerad drivning som kan ställas in för olika slags underlag, från asfalt till lera och grus eller is och snö. Dessutom kan man, politiskt korrekt, välja ett eko-läge som ger minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid körning i stan.

På tal om ställbarhet så är det inte bara luftfjädringens höjd som kan ställas in av föraren. Utan även fyrhjulsdrivningen med spärrarna för mitt- och bakdifferentialen, automatväxlingen, hög- och lågväxeln med mera. Det krävs en ordentlig inkörning för att förstå hur man ska hantera alla inställningsknappar och vred!

Grundinställningen för vanliga vägförhållanden duger dock gott för såväl sportig framfart på asfalt som utflykter på leriga åkerstigar eller spåriga skogsvägar. Det är först när det blir riktigt besvärligt ute i terrängen som man har nytta av alla de olika inställningsmöjligheterna. Men hur ofta är man ute i besvärlig terräng? Dessutom finns det lagar och förordningar som begränsar terrängkörning.

Testbilens tystlåtna och smidiga kompressormatade bensin-V-sexa sätter med sina 450 Newtonmeter i vridmoment ordenlig fart på det drygt 2,1 ton tunga ekipaget. Motorn samarbetar bra med den omärkligt växlande åttaväxlade automatlådan.

Lockas man inte av bilens sportiga karaktär utan trampar återhållsamt på gaspedalen, kommer man ned i bränsledeklarationens 0,94 liter per mil blandad körning. Annars är risken stor att det blir både 1,2 och 1,3 liter milen. Likaså går förbrukningen upp om man har E-körkort och kopplar på ett släp på 2400 kg bakpå, vilket Range Rover Velar är registrerad för. Har man vanligt B-körkort får släpet dock väga högst 960 kg.

Men som så mycket annat här i livet som utmärker sig kräver den här tuffa bilen ett rejält bankkonto. Med mer eller mindre nödvändig tilläggsutrustning hamnar priset snabb på en miljon kronor eller mer.

Range Rover Velar Si6 P380 AWD

Tillverkad i: England.

Typ: 5 dörrars 5 personers SUV/crossover.

Mått/Vikt: längd 480 cm bredd 193 cm

höjd 167 cm axelavstånd 287 cm

tank 70 l tjänstevikt fr 2141 kg.

Motor: 6 cyl i V 2995 cc

direktinsprutad bensin kompressor

effekt 380 hk/280 kW

vridmoment 450 Nm–3500 r/m.

Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift

8-växlad automat

Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar

bak multilänk, luftfjädring runt om

Styrning: kuggstång/elservo

vändcirkel 11,6 m.

Bränsleförbrukning:

9,4 l/100 km vid bl körning

CO2: 214 g/km

Prestanda: 250 km/h

0-100 km/h 5,7 sek

Fordonskatt: 2.626 kr

Pris: fr 732.900 kr

Testbilens pris: 982.100 kr

Publicerad 06 December 2017 09:42