Spännande version med hard top

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. Mazdas lilla prisvärda MX-5, eller Miata som den också kallas, är världens mest sålda öppna tvåsitsiga sportvagn genom tiderna. Mer än en miljon bilar har hittat kunder världen över. Senaste generationen finns nu förutom som en klassisk cabriolet med tygsufflett även som plåtcabb med fällbart fast tak och beteckningen RF, Retractable Fastback .
Den stora skillnaden på MX-5 RF och vanliga MX-5 med tygsufflett är att elmotorer sköter arbetet att ta upp eller ner plåttaket på cirka 15 sekunder mot vanliga MX-5, där tygsuffletten för handkraft fälls upp eller ned på knappa tio sekunder.
Mazdas MX-5 RF fällningsmekanism arbetar ungefär dubbelt så snabbt som andra biltillverkares. Vilket först och främst beror på att Mazda-taket är hälften så stort. De små dimensionerna gör att taket får plats på ett sofistikerat sätt och bidrar med den korta fällningstiden. Och gör dessutom att taket inte tränger in i bagagerummet, som är på 127 liter oavsett om taket är uppe eller nere. Man får med sig det nödvändigaste på en weekendrunda, dock inte den stora golfbaggen, skidorna eller surfingbrädan. Men det får man inte heller på de större plåtcabbarna.
Att det uppfällda plåttaket egentligen är som en hätta över de åkandes huvuden medför inga nackdelar. Man sitter lika väl ombonad som i större och rymligare plåtcabbar. Men man bör inte vara längre än 185 cm och alltför rundhyllt eftersom sittbrunnen är kompakt.
 

Förarplatsen är funktionell men i trängsta laget för långa eller rundhyllta. Foto: Ian Maasing

Förarplatsen är funktionell men i trängsta laget för långa eller rundhyllta. Foto: Ian Maasing

Precis som på vanliga MX-5 säljs RF med både 1,5-liters motorn på 131 hästkrafter och 2-liters motorn på 160-hästar. Båda motorerna ger den lilla lätta bilen de fartresurser som man förväntar sig av en riktig sportbil. För bästa resultat måste dock motorerna varvas upp i drygt 5000 varv per minut. Vilket är lätt med hjälp av den snabbväxlade sexväxlade manuella lådan. Vill man glida längs promenadstråket går det också bra eftersom båda motorerna drar jämnt från låga 1500 varv per minut.
Enligt den deklarerade förbrukningen nöjer sig den lilla motorn med 0,61 liter per mil och den stora med 0,66 liter milen. Vid vår provkörning noterade vi en något högre förbrukning, men inte med någon större avvikelse, vilket måste anses som godkänt.
Köregenskaperna är också som man förväntar sig av en äkta sportbil. Bilen svänger kvickt i och ur kurvorna utan att styrningen är nervöst ryckig. Vagnen uppför sig välbalanserad vid forcerad körning även om karossen kränger en del. Skulle man bli för vild ingriper antisladdsystemet ganska tidigt och resolut. Mazda har således lyckats väl med fininställningen av motor och fjädring!
Mazda MX-5 RF 1.5 kostar från 248 400 kronor och MX-5 RF 2.0 kostar från 279 500 kronor. Som tillval finns en sexväxlad automatlåda till 2-liters motorn för 15 000 kronor. Bilarna finns redan ute hos handlarna.

Publicerad 18 March 2017 07:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen