Touareg 204 hk:

Prisvärd SUV

Av
Ian Maasing

TEST. När vi testade ansiktslyfta Volkswagen Touareg förra vintern tyckte vi att den var en väldigt komplett bil. Det ända som egentligen kändes motigt var prislappen. Nu verkar det som om Volkswagen hörsammatt kritiken och tagit fram en prisvärd instegsmodell.
Touareg är en äkta SUV. Du vet väl vad förkortningen står för? Sports Utility Vehicle, vilket översatt från amerikanska blir Sportigt Nytto Fordon. Vilket egentligen är en falsk varubeteckning eftersom de flesta suvar inte alls är sportiga! Däremot är det helt rätt att beteckna dem som Nytto Fordon tack vare sin nyttigt höga och rymliga kaross.
Suvar, alltså bilar som vi i Sverige förr kallade stadsjeepar, har fått sitt stora genombrott i Europa. Trots att vissa anser suvar vara för stora, för bränsleslukande, för avgasutsläppande och för farliga, och därmed i högsta grad politiskt inkorrekta.

Köpare tvivlar

Allt fler bilköpare tvivlar dock på att det är så eländigt med suvar, och tycker i stället att de verkar vara väldigt praktiska vardagsvagnar och mångsidigt användbara fritidsfordon. Och har inte större yttermått än en mellanklassvagn.
De höga dörröppningarna ger ett obesvärat insteg till de lagom höga och släta framstolarna och det bekväma baksätet. Genom att man sitter 30-50 cm högre än i en vanlig lågbyggd bil får man en fin överblick över trafiken och kan reagera snabbare om något börjar hända framför en.

Fyra höga dörrar ger ett bekvämt insteg frånsett att man får sträcka något på benen för att komma upp på det höga golvet. Foto: Ian Maasing

Fyra höga dörrar ger ett bekvämt insteg frånsett att man får sträcka något på benen för att komma upp på det höga golvet. Foto: Ian Maasing

Lätthanterlig

Den stora bilen är förvånansvärd lätthanterlig på parkeringen med sin goda runtomsikt, sin lättsnurrade ratt och ganska tvära vändcirkel samt en mjukt startande åttaväxlad automatlåda. Ingen ryckande DSG-växellåda här inte!
Väl på plats sitter man så vilsamt. Fjädringskomforten är god, dieseln går smygande tyst, kurshållningen är säker på alla slags vägar inklusive spåriga skogsvägar där den permanenta fyrhjulsdrivningen kommer till sin fulla rätt. Den permanenta fyrhjulsdrivningen med en stabil mittdifferential av torsentyp, fördelar effektivt drivkraften mellan fram- och bakhjul. Lägg därtill en markfrigång på drygt 20 centimeter och korta karossöverhäng fram och bak.

Föraren sitter vilsamt på den lagom släta stolen och har en fin överblick från sin höga position. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglagen ligger väl till hands. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på den lagom släta stolen och har en fin överblick från sin höga position. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglagen ligger väl till hands. Foto: Ian Maasing

Pigg i kurvorna

Kryper man fram med motorn spinnande strax över tomgångsvarv uppför bilen sig exemplariskt tyst och mjukt med den snåltrimmade V6-dieseln. Men trampar man gaspedalen i botten och vänta tills motorvarvet stiger över 1300 varv/minut accelererar Touareg som en sportbil och innan man vet ordet av susar den iväg i Autobahnfart! På tal om de tyska frifartvägarna går Touareg så behagligt i 160-170 km/h med sin säkra kurshållning, lugna styrning och goda åkkomfort! Men utnyttjar man fartresurserna går bränsleförbrukningen lätt upp i en liter milen eller mer. Men vid mer normal framfart noterade vi 0,80-0,90 liter milen.
Är vägen kurvig svänger Touareg sportvagnspiggt i och ur böjarna. Blir man övermodig i kurvorna ingriper antisladdsystemet lagom tidigt och verksamt som sig bör på en bil med en ganska hög tyngdpunkt (och därmed ökade risk för vältning).
Touaregens inställning av fjädring och stötdämpning ger bilen en komfortabel gång och sväljer effektivt de ojämnheter som så ofta dyker upp på svenska gator och vägar.

Mycket användbar

Inga problem med framfarten om det faller rejält med snö. Den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen och den höga markfrigången gör att man inte blir stående i första taget under förutsättning att däcken har tillräckligt grovt mönster.
Sammanfattningsvis är Touareg fortfarande en mycket användbar, tyst och komfortabel SUV.
Och i sin senaste tappning, med den bränslesnåla V6-dieseln, också prisvärd. Som på alla premiumbilar ska man vara försiktig med tillvalslistan som annars lätt får slutpriset att skena iväg. På testbilen resulterade det i 200 000 kronor extra!

VW Touareg V6 TDI 204

Tillverkad i: Tyskland
Typ: 5 dörrars 5 personers SUV
Mått/Vikt: Längd 480 cm, bredd 194 cm, höjd 171 cm, axelavstånd 289 cm, tank 100 l, tjänstevikt fr 2185 kg
Motor: 6 cyl i V 2967 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 204 hk/150 kW, vridmoment 450 Nm-1250 r/m
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, 8-växlad automat 
Hjulupphängning: Fram dubbla tvärlänkar, bak dubbla tvärlänkar
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,9 m
Bränsleförbrukning: 6,6 l/100 km vid bl körning
CO2: 173 g/km
Prestanda: 206 km/h, 0-100 km/h 8,7 sek
Fordonskatt: 4 335 kr
Pris: fr 439 900 kr
Testbilens pris: 640 800 kr

Publicerad 01 November 2015 12:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen