Med sin elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivning och 17 centimeters markfrigång tar sig kombin Skoda Octavia Scout fram även vid sidan av de asfalterade stråken. Sminkad med plastbitar i front, akter och utmed skärmar och trösklar ser den riktigt tuff ut.

Med sin elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivning och 17 centimeters markfrigång tar sig kombin Skoda Octavia Scout fram även vid sidan av de asfalterade stråken. Sminkad med plastbitar i front, akter och utmed skärmar och trösklar ser den riktigt tuff ut.

Skoda Octavia Scout TDI:

Förnuftigare

Av
Ian Maasing

TEST. Tiderna förändras. Tempot höjs och mycket verkar spreta åt olika håll i många branscher. Så även i bilbranschen. Men här finns också några undantag. Skoda är ett sådant. Sedan 1991 ingår företaget i Volkswagen-koncernen och har konsekvent arbetat med vardagspraktiska och förnuftiga modeller. Och det vekar löna sig. Företaget närmar sig en-miljonersstrecket vad gäller antalet producerade bilar per år.
I viss mån verkar det som om den tjeckiska Volkswagen-dottern vill överglänsa moderföretaget i Tyskland. Detaljarbetet på den testade förhöjda kombimodellen Octavia Scout ger ett gediget intryck. Allt känns så stadigt. Nästan som på en gammal Mercedes-Benz!
Skoda Octavia Scout ska enligt marknadsföringen vara en crossover. Alltså en korsning mellan en suv och en vanlig kombi. Men där har Skodafolket nog tagit fel. En crossover bör ha markant högre kaross än den vanliga kombimodellen, vilket inte är fallet med Scout.

Högre kaross

Karossen i sig är tre centimeter högre än på vanliga Octavia kombi. Dörröppningarna är således inte fullt så höga och insteget därmed inte lika lätt som på en äkta suv eller crossover. Men väl inne i bilen sitter man riktigt vilsamt på de stadiga och tillräckligt höga sätena.
Stadig är också kurshållningen och styrningen såväl med lätt som tung last. Och tack och lov spårar bilen inte nämnvärt i de typiska svenska slitagerännorna i den dåligt underhållna asfalten. Och vinterfriktionsdäcken rullar tyst på den grova asfalten.

Den kvicka familjekombin Skoda Octavia Scout har en lugn och tidlös design med jämnhöga och inte alltför lutande rutor. Utmed dörrsidorna sitter ordentliga stötlister. Foto: Ian Maasing

Den kvicka familjekombin Skoda Octavia Scout har en lugn och tidlös design med jämnhöga och inte alltför lutande rutor. Utmed dörrsidorna sitter ordentliga stötlister. Foto: Ian Maasing

Tystgående

Volkswagen-koncernens beprövade, direktinsprutade fyrcylindriga 2-liters dieselmotor, här i 184 hästars utförandet, samarbetar smidigt med den sexväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp (DSG), och ger bra omkörningsacceleration och backtagningsförmåga i hela det svenska fartregistret. Den går tyst och utan vibrationer, och nöjer sig med 0,65 liter milen om man är försiktig med gaspedalen.

Krok som tillval

Den permanenta fyrhjulsdrivningen, med den elektronikreglerade Haldexkopplingen av senaste generationen fördelande drivkraft till bakhjulen när framhjulen inte klarar av att ensamma driva bilen, ger god framkomlighet. Liksom den höjda fjädringen som ökar markfrigången med tre centimeter jämfört med den vanliga Octavia Combi vilket resulterar i hela 17 centimeter. Bilen kan dra ett rejält släp på upp till 1800 kg. En stadig, demonterbar dragkrok finns som tillval.

Skoda Octavia Scout TDI 184 4x4:

Tillverkad i: Tjeckien.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi
Mått/Vikt: Längd 469 cm, bredd 181 cm, höjd 153 cm, axelavstånd 268 cm, tank 50 l, tjänstevikt fr 1559 kg .
Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 184 hk/135 kW, vridmoment 380 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad DSG-automat. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,0 m.
Bränsleförbrukning: 5,1 l/100 km vid bl körning 
CO2: 134 g/km 
Prestanda: 219 km/h, 0-100 km/h 7,8 sek 
Fordonsskatt: 1 648 kr 
Pris: fr 284 100 kr
Testbilens pris: 343 100 kr

Publicerad 09 December 2014 12:00