E 350 BlueTEC har de omisskännliga Mercedes-dragen.

E 350 BlueTEC har de omisskännliga Mercedes-dragen.

Mercedes E 350 BlueTEC:

Behaglig och snål

Av
Ian Maasing

TEST. Mercedes har en stor och gedigen mellanklassvagn, E-Klass. Den första generationen kom 1984, den andra 1995, den tredje 2002 och fjärde 2009. Facelift 2011 och 2013. Den tyskgedigna mellanklassaren med fint detaljarbete har återhållsamma yttre former. Precis som föregångarna är bilen rymlig både fram och bak samt har ett stort bagagerum.
Veckans testbil Mercedes E 350 BlueTEC diesel är en behaglig bekantskap. Dörröppningarna har tillräcklig höjd, taket ligger närmare 150 cm över asfalten, varför man utan större besvär kommer i och ur framstolarna respektive baksätet. Framstolarna är enligt god Mercedes-tradition kroppsriktigt uppbyggda, med en slät och lagom fast stoppning och ett för ömtåliga ryggar lämpligt, ställbart svankstöd.
Man förstår att Mercedes siktar in sig på den amerikanska marknaden, där man inte gillar ”sportiga” stolar med onödiga sidovalkar som stryper blodcirkulationen i ryggslut och lår. Framstolarna har därtill ordentlig skjutmån i längd- och höjdled, liksom ratten, varför föraren får sin individuellt anpassade körställning och frampassageraren sin vilsamma sits. Baksätet är likaså skönt slätt och vilsamt, med tillräckligt benutrymme även om framstolarna är långt tillbakaskjutna.

Sitter bra inne

Är man långvuxen bjuder Mercedes på annorlunda säteskomfort och kan inte jämföras med BMW 5-Serie och Audi A6. I de två andra tyska premiumvagnarna måste man ducka mer, när man skall i och ur, eftersom taket är mer nedsvept både fram och bak. Väl inne i vagnen sitter man minst lika vilsamt som i BMW eller Audi.
Åkkomforten är av mycket god klass, med lagom mjuk fjädring, låg bullernivå och dragfri ventilation. Kurshållningen är säker och styrningen lugn, centimeternoga och knappt påverkad av vägbanans gropar och lutningar.

Precis som föregångarna är E-Klass rymlig både fram och bak samt har ett stort bagagerum. Foto: Ian Maasing

Precis som föregångarna är E-Klass rymlig både fram och bak samt har ett stort bagagerum. Foto: Ian Maasing

Extra låg gräns

Testbilens 3-liters diesel V-sexa har fått beteckningen BlueTEC för att den klarar den extra låga gränsen för utsläpp av kväveoxider som krävs för EU6 normen. Man har monterat en så kallad SCR-katalysator i avgasröret och så har man en datorstyrd insprutning av Adblue (urinämne) för att SCR-katalysatorn ska kunna omvandla kväveoxiderna till oskadlig kvävgas. Adblue-tanken är placerad i den ordinarie hjulbrunnen, varför det bara finns plats för en däckreparationssats.
Ju fler växlar kraftöverföringen har desto lättare går det att hålla bilens diesel- eller bensinmotor inom det varvtalsområde där den arbetar som effektivast. E 350 BlueTEC med sin automatlåda har nu kommit upp i nio växlar. En sådan låda sparar både på bränsle och gör bilen tystare tack vare ett lägre varvtal på motorn. Med den här dragkraftiga motorn fungerar nionde växeln som en överväxel, vilket resulterar i rekordlåga motorvarvet 1350 varv per minut vid 120 km/h. En perfekt kombination för snåla och tysta långresor. Under vår testvecka noterade vi 0,7 liter milen i höstrusk. Bra värde på en så stor och tung bil med sportbilsprestanda!

Framstolarna i Mercedes E 350 BlueTEC hör till de bekvämaste i branschen med sin lagom fasta och släta stoppning. Foto: Ian Maasing

Framstolarna i Mercedes E 350 BlueTEC hör till de bekvämaste i branschen med sin lagom fasta och släta stoppning. Foto: Ian Maasing

Säkerhet

Mercedes E 350 BlueTEC är fullspäckade med elektronik, bland annat det förutseende säkerhetssystemet PRE-SAFE som funnits på stora S-Klassen sedan 2002. Med hjälp av radar och stereokamera märker systemet om bilen närmar sig ett annat fordon så snabbt att en krock är oundviklig, och drar då åt bälten, gör krockkuddar beredda att blåsas upp, stänger fönster och taklucka samt reser upp stolarna.

Mercedes-Benz E 350 BlueTEC:

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 4 dörrars 5 personers sedan.
Mått/Vikt: Längd 488 cm, bredd 185 cm, höjd 148 cm, axelavstånd 287 cm, tank 70 l, tjänstevikt fr 1885 kg.
Motor: 6 cyl i V 2987 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 258 hk/190 kW, vridmoment 620 Nm–1600 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 9-växlad automat. 
Hjulupphängning: Fram multilänk, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,3 m.
Bränsleförbrukning: 5,2 l/100 km vid bl körning. 
CO2: 142 g/km. 
Prestanda: 250 km/h, 0-100 km/h 6,4 sek. 
Fordonsskatt: 2 253 kr
Pris: fr 502 200 kr
Testbilens pris: 628 400 kr

Publicerad 30 November 2014 12:00