Inga långkörare. Däcken på en Formel 1-bil slits ut efter 120 kilometer - att jämföra med de 35 000 kilometer vanliga däck håller.

Inga långkörare. Däcken på en Formel 1-bil slits ut efter 120 kilometer - att jämföra med de 35 000 kilometer vanliga däck håller.

Formel 1 bränner gummi

Motornytt i korthet

Av
Ian Maasing

Bränna gummi

RACING. Formel-ett-racerbilar går med otrolig fart genom kurvor och det beror inte bara på fina köregenskaper och vingar som pressar bilen mot vägen utan även på att däcken klistrar sig mot asfalten. Men klistergummit slits ner mycket snabbt varför racerdäcken är slut efter 120 kilometer medan vanliga däck håller drygt 35 000 kilometer!

Muskelbilars återkomst

AMERIKA. Hästkraftstinna bilar med stora V-åttamotorer kommer tillbaka i USA! På höstens bilshow i Los Angeles lanserade Chevrolet nya 650-hästars Corvette Z06, Cadillac CTS-V förses med en 555 hästars V-åttamotor och Fords 550-hästars V-åtta sätts i nya Mustang Shelby GT350.

Gör det inte själv!

STARTSTOPP. Allt fler bilar har start- och stoppautomatik som stannar motorn när man står stilla t ex vid rödljus. Kör man i stadstrafik och temperaturen är över nollan sparar det några bränsledroppar. Men börja inte själv stoppa och starta motorn eftersom batteriet och startmotorn i en vanlig bil inte tål de ideliga starterna!

Publicerad 27 November 2014 12:00