Nya Mazda CX-3 är en kompakt crossover med ”dynamiska” veck som piggar upp designen.

Nya Mazda CX-3 är en kompakt crossover med ”dynamiska” veck som piggar upp designen.

Mazda CX-3:

Ny kompakt crossover

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Vad man än säger så är suven den mest praktiska biltypen för de flesta av oss. Man kommer så lätt i och ur dess höga och kantiga kaross, man sitter så bekvämt upprätt på de höga sätena och från sin upphöjda position har föraren en god överblick över omgivningen.
Det höga taket och de ganska så vertikala rutorna ger ett luftigt inre utan någon defrosterluft blåsande i ansiktet. Och den goda markfrigången gör att man inte fastnar med underredet på första lilla snövall eller grushög, detta oavsett om bilen är två- eller fyrhjulsdriven.
Allt fler europeiska bilköpare inser dessa uppenbara fördelar och väljer därför en suv/crossover. Och suv/crossover-försäljningen kommer säkerligen att öka ännu mera nu när den ena biltillverkaren efter den andra lanserar en liten behändig suv/crossover till ett överkomligt pris.
Den senaste är Mazda CX-3, knappa 428 centimeter lång, 177 centimeter bred och praktiska 155 centimeter hög och därmed i samma storleksklass som Peugeot 2008 och Renault Captur.
I motorprogrammet ingår en 2-liters bensinmotor i två effektlägen och en 1,5-liters dieselmotor. När det gäller kraftöverföringen kan man välja mellan en sexväxlad manuell eller sexväxlad automatisk växellåda, och framhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning.
Det intressanta är att lilla Mazda CX-3 begick sin världspremiär på amerikanska bilsalongen i Los Angeles den 18 november. Det är alltså ”downsizing” på gång även i storbilslandet USA.
Lanseringen i Sverige sker hösten 2015.

Fyra höga dörröppningar som underlättar insteget och ett stort bagagerum innanför den stora, nästan vertikala bakluckan. Foto: Mazda

Fyra höga dörröppningar som underlättar insteget och ett stort bagagerum innanför den stora, nästan vertikala bakluckan. Foto: Mazda

Publicerad 25 November 2014 12:00