Nya framhjulsdrivna BMW 218i Active Tourer är vardagspraktisk hög. Fronten med två njurformade grillar och fyra strålkastare är egentligen det enda som påminner om klassisk BMW-design.

Nya framhjulsdrivna BMW 218i Active Tourer är vardagspraktisk hög. Fronten med två njurformade grillar och fyra strålkastare är egentligen det enda som påminner om klassisk BMW-design.

BMW 218i Active Tourer:

Nya tider

Av
Ian Maasing

TEST. När bilfabriker ska ta fram en ny generation av en etablerad modell försöker de i görligaste mån ta över så mycket det går från föregående generation. Det sparar ju både tid och pengar. Någon gång händer det dock att man slopar allt det gamla och går in för något helt nytt.
Det är precis det som BMW gjort med den kompakta, framhjulsdrivna minivanen eller MPV 218i Active Tourer. Bilen har fått en strömlinjeformad kaross, som har låga luftmotståndskoefficienten 0,26. Det nyutvecklade chassit med fjäderben fram och multilänkaxel bak ger bilen en stabil och komfortabel gång. Och den elektromekaniska styrningen håller kursen bra. Det som dock störde var de relativt höga vägljudet från däcken som trängde in i kupén. Mycket beroende på den dåliga och grovkorniga asfalten som ligger på de svenska vägarna.

Behändigt format

Bilen är behändiga 434 centimeter lång, 180 centimeter bred och vardagspraktiska 156 centimeter hög. Med axelavståndet 267 centimeter får fyra vuxna och ett barn gott och väl plats. Alltså ungefär i storlek som konkurrenterna Mercedes B-Klass och Volkswagen Golf Sportsvan. Markfrigången på 16 centimeter minskar risken för att fastna på spåriga lerstigar eller oplogade snövägar.
I vardagens korta etapper till arbetet och storköpet samt för småbarnfamiljer till och från dagis är den så behändig och praktisk. Den är en veritabel packåsna. Och den är en komfortabel långfärdsvagn. Dörröppningarna är höga och dörrtrösklarna ganska låga så att man kommer lätt i och ur såväl de vilsamma framstolarna som baksätet med sina två i längdled(tillval) och rygglutning ställbara stolar.

Tillräckligt hög och lagom slät förarstol ger god långfärskomfort. Bra förarmiljö med tydliga rundinstrument samt lättåtkomliga knappar. Stor och tydlig skärm som är högt placerad. Bra! Foto: Ian Maasing

Tillräckligt hög och lagom slät förarstol ger god långfärskomfort. Bra förarmiljö med tydliga rundinstrument samt lättåtkomliga knappar. Stor och tydlig skärm som är högt placerad. Bra! Foto: Ian Maasing

Något begränsad sikt

Runtom sikten begränsas något snett framåt av de kraftiga A-stolparna och snett bakåt av det lilla sidofönstret tillsammans med den breda bakstolpen. Tyvärr hade bilen ingen backkamera utan bara radarsensorer.
Är baksätet uppfällt rymmer lastrummet 468 liter och fäller man ned baksätets alla tre delar ökar lastvolymen till 1510 liter. Under lastgolvet finns inget nödreservhjul, utan ett extra lastutrymme. I standardutrustningen ingår dock en däckreparationssats!

Trevlig motor

Under motorhuven gömmer sig en ny 1,5-liters trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turboöverladdning som levererar 136 hästkrafter till framhjulen. Den tillräckligt dragkraftiga och smidigt spinnande fåcylindriga motorn var dock inte så snål som det deklarerade värdet på 0,49 liter per mil, utan förbrukade 0,75-0,80 liter milen i höstrusk. Lite i mesta laget. Antisladdsystemet griper in tidigt och verksamt som det ska på en högbyggd vagn.
Vi får hoppas att den typiska BMW-kunden även upptäcker den här vardagspraktiska biltypen, annars är ju risken stor att man går till någon av konkurrenterna, där denna typ redan är etablerad. Som på alla BMW-bilar stiger priset snabbt med alla de olika tillvalen som är mer eller mindre nödvändiga.

BMW 218i Active Tourer

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: Längd 434 cm, bredd 180 cm, höjd 156 cm, axelavstånd 267 cm, tank 51 l, tjänstevikt fr 1395 kg.
Motor: 3 cyl 1499 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 136 hk/100 kW, vridmoment 220 Nm–1250 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift 6 växlar
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,3 m.
Bränsleförbrukning: 4,9 l/100 km vid bl körning. 
CO2: 115 g/km. 
Prestanda: 205 km/h, 0-100 km/h 9,2 sek 
Fordonsskatt: 360 kr
Pris: fr 232 000 kr
Testbilens pris: 331 400 kr

Publicerad 13 November 2014 12:00