Lilla Citroën C1 känns riktigt Toyota-gedigen.

Lilla Citroën C1 känns riktigt Toyota-gedigen.

Ansiktslyft minibil

Av
Ian Maasing

TEST. Nya Citroën C1 har två nära syskon, nämligen Peugeot 108 och Toyota Aygo. Detta släktskap bör ju borga för en driftsäkerhet och hållbarhet av världsklass. Och lilla C1 känns riktigt Toyota-gedigen. Den nya generationen har fått en mer dynamisk front med de tvådelade strålkastarna och vertikala LED-varselljusen. Sedan lanseringen för nio år sedan har över 780 000 Citroën C1 sålts.

Trots att bilen är knappa 347 centimeter lång, 162 centimeter bred och 146 centimeter hög, är den tillräckligt stor för vardagstransporter. Man kliver lätt i och ur de lagom höga och släta framstolarna och det för två vuxna tillräckligt rymliga baksätet. De där bak bör dock inte vara längre än 185 centimeter.

Fler nyheter på lokaltidningen.se/motor

Stort utrymme

Är baksätet uppe är bagageutrymmet småvagnslitet, fäller man ner baksätet kan man stuva in riktigt stora paket från köpcentret. Under golvplattan därbak hittar vi en hjulbrunn, utan nödreservhjul(tillval 600 kronor). Här finns bara en punkteringssats med klibbvätska.
Med sina små yttermått, lättvridna ratt och goda översikt framåt och åt sidorna är C1 behändig på parkeringar och trånga gator. Det är bara snett bakåt som karossens breda stolpar skymmer sikten något. Där hjälper bilens backkamera till.
Testbilens lilla trecylindriga bensinmotor driver smidigt i såväl stadstempo som på landsväg. Är bilen fullastad och man ska köra om i motorvägshastighet eller försöka hålla farten i en längre uppförsbacke, måste man växla en del för att hålla motorn på ett dragkraftigare och högre varv. Men då blir det ”sportigt” ljudligt inne i kupén.

Bekväm fjädring

Fjädringen är riktigt bekväm genom hela fartregistret bland annat tack vare de höga däcken. Dock tränger en hel del vägljud upp i kupén från grov och dålig svensk asfaltväg.
I normal trafik lyckades vi aldrig komma i närheten av den i ett varmt labb uppmätta, deklarerade förbrukningen på 0,43 liter per mil. Vi bokförde mellan 0,50 och 0,60 liter milen och det är ju inte så dåligt för en liten bensinmotor.
I farter upp till 100 km/h går den lilla bilen kursstabilt och med lugn styrning, medan den i motorvägsfart mellan 110 och 120 km/h kan småvagga lite i höstens vindbyar. Skulle man tvingas till någon häftig undangir ingriper antisladdsystemet ganska snabbt.

Trevlig minibil

Sammanfattningsvis en trevlig minibil. Tyvärr stiger prislappen snabbt för minsta lilla extra utstyrsel. Visserligen finns en modellvariant med en mindre och mer orkeslös trecylindrig motor för i runda tal 100 000 kronor. Veckans testbil närmar sig dock 130 000 kronor, och för de pengarna är man inne i nästa storleksklass. Där kan man t ex hitta en Citroën C3.

Citroen C1 PureTech 82

Tillverkad i: Tjeckien.
Typ: 5 dörrars 4 personers kombisedan.
Mått/Vikt: Längd 347 cm, bredd 162 cm, höjd 146 cm, axelavstånd 234 cm, tank 35 l, tjänstevikt fr 962 kg.
Motor: 3 cyl 1199 cc, effekt 82 hk/60 kW, vridmoment, 116 Nm–2750 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5 växlar. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 9,6 m.
Bränsleförbrukning: 4,3 l/100 km vid bl körning
CO2: 99 g/km 
Prestanda: 170 km/h, 0-100 km/h 11,0 sek 
Fordonsskatt: 360 kr
Pris: fr 114.900 kr
Testbilens pris: 125 900 kr

Publicerad 10 November 2014 12:00