Till det yttre skiljer sig miljöbilsklassade sedanen Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid obetydligt från vanliga C 250 BlueTEC. Man ser knappt att frontgrillen är delvis igentäppt, bilen har kylargrill med adaptiv stängningsfunktion för att minska luftmotståndet och för att hålla motorn tillräckligt varm.

Till det yttre skiljer sig miljöbilsklassade sedanen Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid obetydligt från vanliga C 250 BlueTEC. Man ser knappt att frontgrillen är delvis igentäppt, bilen har kylargrill med adaptiv stängningsfunktion för att minska luftmotståndet och för att hålla motorn tillräckligt varm.

Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid:

Snål dieselhybrid

Mercedes C 300 – en fullhybrid

Av
Ian Maasing

TEST. Sent omsider vaknar världens äldsta nu levande biltillverkare Mercedes-Benz och lanserar nu den ena hybridbilen efter den andra. De närmaste åren ska flera nya modeller lanseras. Länge har man tittat på Toyota-koncernens framgångar. Och visst har hybridbilspionjären med mer än sju miljoner sålda hybridbilar sedan starten 1997, där Toyota Prius var först ut, påverkat Mercedes hybridbilssatsning.
Flera biltillverkare pratar allt mera om hybrider och plug-in hybrider. Och då ibland betonar hybridsystemets elektriska del så mycket att de glömmer att nämna att en förbränningsmotor, alltså en bensin- eller dieselmotor, faktiskt står för huvudparten av bilens framdrivning.
Veckans testbil Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid har den beprövade, fyrcylindriga 2,2-litersdieseln som finns på flera andra Mercedes-modeller. Här levererar den 204 hästkrafter, och vad som är intressantare, är vridmoment på hela 500 Newtonmeter. Utbalanserad med två balansaxlar går den lika vibrationsfritt som en V-sexa eller V-åtta. Och dess avgaser renas bland annat med AdBlue-teknik, som använder sig av urinämne för att ta bort hälsovådliga kväveoxider. Tillsammans med den sammankopplade elmotorn på 27 hästkrafter som sitter mellan dieselaggregatet och den sjuväxlade automatlådan kan drivkraften ökas ytterligare vid t ex accelerationer.
Detta enorma vridmoment, större än på någon av bensinmotorerna, överförs till de drivande bakhjulen och får bilen att accelerera från stillastående till 100 km/h på 6,4 sekunder och komma upp i en toppfart närmare 244 km/h.

En fullhybrid

Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid är en fullhybrid, där en dieselmotor och en kraftig elmotor arbetar tillsammans eller var för sig. Bilen har ett ganska litet batteri varför bilen i bästa fall kan köras någon kilometer enbart eldriven i låg hastighet, innan dieselmotor går igång. Hade batteriet varit större, så som i en plug-in hybrid, hade man kunnat köra upp till 50 km under gynnsamma förhållanden. Men batteriet, den kraftiga elmotorn och all den elektronik som hör till fördyrar bilen. Jämfört med den vanliga dieselmodellen C 250 BlueTEC med sjuväxlad automatlåda och ungefär samma prestanda kostar hybridversionen 25 000 kronor mer. Dessutom väger den 120 kg mer än den vanliga dieseln.
Med hybridversionen vill Mercedes visa att kombinationen av en redan snål dieselmotor och elmotor kan minska bränsleförbrukningen ytterligare. Vid prov enligt det officiella, ganska snälla körprogrammet NEDC för hybridbilar nöjer sig dieselhybriden med 0,37 liter per mil blandad körning. Det ger ett koldioxidutsläpp på minimala 95 gram per km och gör att bilen kvalar in som miljöbil.

Även sedd bakifrån är Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid som de övriga C-Klass-modellerna. Foto: Ian Maasing

Även sedd bakifrån är Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid som de övriga C-Klass-modellerna. Foto: Ian Maasing

Elmotor ger tillskott

Vid verklig körning noterade vi 0,55-0,58 liter milen i körprogrammets komfortläget. Ställer man om körprogrammet i Sport + används elmotorn för att ge extra kraftillskott vid accelerationer och bilen får i det närmaste sportbilsprestanda. Med detta läge och sportigare körning stiger bränsleförbrukningen också markant och hamnar snabb på 0,70-0,80 liter milen.
Sammanfattningsvis är hybridbilar dyra eftersom de förutom den vanliga bensin- eller dieselmotorn även har en elmotor med tillhörande batteri och elektronik. Sådant kostar pengar! För det andra sparar hybriddrivningen inte speciellt mycket bränsle i den glesa svenska trafiken där vi kör långa sträckor med jämn fart. Vid sådan körning är dieseln effektivast. Bränslebesparingen blir som störst i ryckig tätortstrafik, där dieselmotorn inte alltid behöver gå igång utan elmotorn sköter starten. Batteriet laddas så fort man släpper upp gaspedalen eller vid inbromsning. Statusen för batteriet visas på instrumentpanelen.

Alltid fler motornyheter på lokaltidningen.se/motor.

Dörröppningarna är tillräckligt höga för att ge ett obesvärat i- och ursteg och sätena är tillräckligt höga både fram och bak. Instrumenten är föredömligt tydliga. Foto: Ian Maasing

Dörröppningarna är tillräckligt höga för att ge ett obesvärat i- och ursteg och sätena är tillräckligt höga både fram och bak. Instrumenten är föredömligt tydliga. Foto: Ian Maasing

Mercedes-Benz C 300 BlueTEC Hybrid:

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 4 dörrars 5 personers sedan.
Mått/Vikt: Längd 469 cm, bredd 181 cm, höjd 146 cm, axelavstånd 284 cm, tank 50 l, tjänstevikt fr 1715 kg.
Motor: Dieselhybrid, dieselmotor 4 cyl 2143 cc direktinsprutad turbodiesel, effekt 204 hk/150 kW, vridmoment 500 Nm–1400 r/m, elmotor 27 hk/20 kW vridmoment 250 Nm-0 v/m, 
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 7-växlad automat. 
Hjulupphängning: Fram multilänk, bak multilänk 
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,2 m.
Bränsleförbrukning: 3,7 l/100 km vid bl körning 
CO2: 95 g/km 
Prestanda: 244 km/h, 0-100 km/h 6,4 sek
Fordonskatt: 1 088 kr
Pris: fr 414 900 kr
Testbilens pris: 583 050 kr

Publicerad 31 October 2014 12:00