Senaste generationen av Mercedes C-Klass Kombi ser mycket elegant ut med sina diskreta kantlinjer.

Senaste generationen av Mercedes C-Klass Kombi ser mycket elegant ut med sina diskreta kantlinjer.

Mercedes C 220 BlueTEC Kombi. Kompetent premiumkombi

Av
ian maasing

TEST. I vintras lanserade Mercedes sedanversionen av den nya generationen av mellanklassvagnen C-Klass. Och nu är det dags för kombiversionen, på Mercedes-språk kallad T-Modell eller Estate. Med nya C-Klass Kombi har medtävlarna Audi A4 Avant och BMW 3-Serie Touring fått en fullvärdig kombikonkurrent.
Precis som sedanversionen har kombin hela åtta centimeter större axelavstånd, tio centimeter längre och fyra centimeter bredare kaross än föregångaren varför det är gott om utrymme såväl i de i alla led ställbara framstolarna som i baksätet. För oss lite längre personer, 193 centimeter, stjäl dock den öppningsbara takluckan av glas(tillval) ett par centimeter i huvudhöjd i framsätena.

Dålig sikt bakåt

I baksätet sitter två vuxna och ett barn bekvämt. Är baksätes ryggstöd uppfällt rymmer lastrummet måttliga 490 liter mot föregångarens 485 liter, fäller man ned baksätets alla tre delar ökar lastvolymen till 1510 liter mot 1500 liter på föregångaren. Den sluttande bakgaveln och nedåtsvepta taket med sina flärdfulla former ger ett fartfyllt intryck men inkräktar på lastvolymen. Sikten fram och åt sidorna är bra men sikten bakåt begränsas av bakrutan och de små bakre sidorutorna samt de breda takstolparna. Tyvärr hade testbilen ingen backkamera
Tekniskt sett är kombiversionen helt jämbördig med sedanversionen och är således toppfylld av avancerad mekanik och elektronik som bland annat ger föraren möjlighet att ställa in köregenskaperna(tillval) allt efter sinnesstämningen från komfortabelt mjukt till sportigt hårt.

Den sportigt lutande bakgaveln ser snygg ut men begränsar lastutrymmet i höjdled. Foto: Ian Maasing

Den sportigt lutande bakgaveln ser snygg ut men begränsar lastutrymmet i höjdled. Foto: Ian Maasing

Hög säkerhet

Som på alla Mercedesbilar är den aktiva och passiva säkerheten på högsta nivå. Som tillval erbjuds de allra senaste assistans- och säkerhetssystemen, som också finns på E-Klass och S-Klass. Collision Prevention Assist Plus som ingår i standardutrustningen registrerar med hjälp av radarsensorer om bilen snabbt närmar sig ett hinder och att det är risk för krock, bromsar bilen automatiskt i farter upp till 105 km/h. Om man kör i lägre hastigheter i t ex stadstrafik ingriper systemet i hastigheter upp till 50 km/h och bromsar bilen till stillastående.

Dörröppningarna är tillräckligt höga för att ge ett obesvärat i- och ursteg och sätena är tillräckligt höga både fram och bak. Instrumenten är föredömligt tydliga. Foto: Ian Maasing

Dörröppningarna är tillräckligt höga för att ge ett obesvärat i- och ursteg och sätena är tillräckligt höga både fram och bak. Instrumenten är föredömligt tydliga. Foto: Ian Maasing

Lågt motstånd

Det låga luftmotståndet, med luftmotståndskoefficienten 0,28, de lättrullande däcken och en avancerad, fyrcylindrig dieselmotor tillsammans med en sjuväxlad automatlåda gör att bilen kan köras lika bränslesnålt som en småbil! Eller vad sägs om 0,58-0,62 liter per mil blandad körning! Trampar man gasen i botten och utnyttjar motorns höga vridmoment (=drivkraft) på 400 Newtonmeter går det naturligtvis åt mera bränsle, men bilen accelererar å andra sidan rejält.

Kurstabilt på landet

Ratten är mycket lättgående vid parkeringsmanövrer och föredömligt lugn i högre farter.
I landsvägsfart susar bilen fram behagligt tyst och kursstabilt. De typiska svenska asfaltlappningarna och slitagerännorna i vägbanan påverkar inte kurshållningen. Vid häftiga undangirar är bilen i sig själv lugn varför antisladdsystemet inte alltid behöver ingripa.

Mercedes-Benz C 220 BlueTEC Kombi

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: Längd 470 cm, bredd 181 cm, höjd 146 cm, axelavstånd 284 cm, tank 66 l, tjänstevikt fr 1615 kg.
Motor: 4 cyl 2143 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 170 hk/125 kW, vridmoment 400 Nm–1400 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 7-växlad automat. 
Hjulupphängning: Fram multilänk, bak multilänk. 
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,2 m.
Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km vid bl körning 
CO2: 115 g/km 
Prestanda: 230 km/h, 0-100 km/h 7,9 sek
Fordonskatt: 1 088 kr
Pris: fr 373 000 kr
Testbilens pris: 460 800 kr

Publicerad 27 October 2014 13:00