Toyotas framtidsbil Fuel Cell Sedan följer inte bara den nya designtrenden utan har även en trendig eldrivning som får ström från en bränslecell.

Toyotas framtidsbil Fuel Cell Sedan följer inte bara den nya designtrenden utan har även en trendig eldrivning som får ström från en bränslecell.

Bränslecellsbil till salu

Toyota Fuel Cell Sedan:

Av
Ian Maasing

BILNYTT. I Toyotas monter på bilmässan i Paris kunde man beundra världens första produktionsklara bränslecellsbil, Toyota Fuel Cell Sedan, FCS, med sin badkarsinspirerade design.
Innanför det exotiska skalet har Toyota FCS exotisk teknik. Bilen är nämligen eldriven, men strömmen levereras inte av ett energisvagt och trögladdat batteri utan av en bränslecell med energi nog för 700 kilometers körning på en tankning.

Dyr i praktiken

Från en högtrycksbehållare som vid den minutsnabba tankningen (tre minuter) fylls med vätgas komprimerad till 700 bars tryck, alltså 700 gånger atmosfärstrycket, leds gasen till bränslecellen och förenas där med luftens syre till vatten varvid elektrisk ström uppkommer. Teoretiskt sett är det hela enkelt men i praktiken mycket komplicerat och dyrt.

Miljoner yen

I Japan har man satt prislappen till sju miljoner yen exklusive skatter. Omräknat till svenska förhållanden med moms blir det ca 625 000 kronor vilket kan kännas lite magstarkt för oss som med egna pengar ska betala för en mellanklassbil med plats för fyra.

Lansering i USA

Bilen börjar säljas i liten skala på tio utvalda regioner i Japan i början på nästa år. Lanseringen i USA samt på några utvalda europeiska marknader sker senare under året. Valet av platser styrs utifrån placeringen av befintliga och planerade vätgastankstationer och får betraktas som ett projekt i start upp skede. I dagsläget finns bara en publik vätgasmack i Sverige, den i Malmö, varför vi inte kvalar in som försökskaniner.

Publicerad 21 October 2014 12:00