Mercedes-Benz S 500 Plug-in hybrid ser ut precis som övriga S-modeller och har fartresurser nog för snabba Autobahnetapper.

Mercedes-Benz S 500 Plug-in hybrid ser ut precis som övriga S-modeller och har fartresurser nog för snabba Autobahnetapper.

Mercedes-Benz S 500 Plug-in hybrid:

Avancerat snål

Mercedes-Benz ger miljövänlig motorvägskung

Av
Ian Maasing

MILJÖVÄNLIG. Hur gör man en stor lyxlimousin miljövänligt bränslesnål, om man nu absolut måste ha en stor och tung bil? Jo, man kan sätta en liten fyrcylindrig dieselmotor i den, en motor som med hjälp av en rejäl turboöverladdning ger lagom drivkraft. Men om man nu på grund av status eller andra emotionella skäl inte kan åka omkring med en liten fyra under den långa motorhuven, och tycker att en diesel låter för mycket, vad finns det då för alternativ?
Ett alternativ erbjuds nu till Mercedes-Benz lyxlimousin S 500, en avancerad hybriddrivning av plug-in typ. Den tyska biltillverkaren har i likhet med den japanska hybridpionjären Toyota snåltrimmat bilens bensinmotor, en tystlåten direktinsprutad V-sexa med dubbla turbon på 333 hästkrafter och 480 Newtonmeter vridmoment.
När så krävs får motorn muskelstöd av en kompakt elektrisk maskin, som sitter monterad mellan motorn och den sjuväxlade automatlådan. Elmotorn är på 115 hästkrafter och 340 Newtonmeter får strömmen från ett energifyllt litiumjon-batteri. Batteriet är placerat ovanför bakaxeln och stjäl en del av ordinarie bagageutrymme. Bilen kan köras enbart med hjälp av elmotorn i upp till 30 km i lagom snabb landsvägfart.
När man saktar in, fungerar den elektriska maskinen som en generator, som återvinner en del av bilens rörelseenergi. Den återvunna energi leds till litiumjon-batteriet. Allt sammantaget gör att den stora limousinen nöjer sig med snåla 0,28 liter per mil med koldioxidvärdet 65 g per km, enligt den deklarerade förbrukningen. Verkliga förbukningssiffrorna torde ligga på 0,8-0,9 liter milen. Lyxlimousinen väger ju en bra bit över två ton och har spotbilsprestanda. 0-100 km/h klaras av på 5,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Här har föraren släppt upp gaspedalen och börjat bromsa bilen. Displayen på instrumentpanelen visar att energi går från drivhjulen via elmaskinen till batteriet. Foto: Daimler

Här har föraren släppt upp gaspedalen och börjat bromsa bilen. Displayen på instrumentpanelen visar att energi går från drivhjulen via elmaskinen till batteriet. Foto: Daimler

Publicerad 04 October 2014 12:00